torsdag, december 04, 2008

En tillräckligt bred tröja


Vad skall man ge 15 åriga manliga släktingar i julklapp? En stickad ylletröja kanske?

Då uppstår ett litet problem, denne är en axelbrede pojke drar storlek XL, hur gör jag tröjan tillräckligt bred med max 200 maskor? En stickmaskin har ju faktiskt sina begränsningar jämfört med handstickning, vilket det kräver finurliga lösningar;

Tjockt garn - men då blir tröjan för varm för dessa sydliga och regniga breddgrader.
Man kan sticka på tvären - men då blir tröjan för kort.
Man kan sticka paneler (flera delar som sys ihop) – för mycket tråkig montering.
Eller så kan man sticka tuckstickning som skall bli betydligt bredare än slätstickning.

Jag har aktat mig för tuck eftersom jag hört någonstans att tuckstickning inte alltid skalar linjärt. Dvs om provlappen säger att 30 maskor (eller varv) blir 10 cm så blir nödvändigtvis inte 180 m(v)=60 cm. Om detta är sant vet jag inte men jag stickade i varje fall en stor provlapp på 80m x 120 v för att vara på den säkra sidan. Jag hittade en jättesnyggt tuckmönster som efterliknar aranmönster på http://goodeys.tripod.com/goodeysknittingroom/id41.html. Jag försökte lägga in extramaskor på resårbädden för att förstärka mönstret. Som dom gjorde i senaste numret i MKM (Machine Knitting Monthly), vilket gav jättefina effekter. Men det ville sig absolut inte, det blev bara trassel. Och kan jag inte ens sticka en provlapp utan problem så är det dödfött att börja på en stor tröja. Men när jag skippade resårbädden och monterade på den ”vanliga” avstrykarplattan då fungerade allt utmärkt. Med Ankis lammull 2 tr borde ca 185 m ge en 65 cm bred tröja, det blir spännande att se om det stämmer…….

Inga kommentarer: