måndag, december 15, 2008

Julstädning

Jag blev inspirerad av ”Make your knitting machine sing” och startade en storrengöring av stickmaskinen. Tog loss alla nålar och låtit dom bada i sprit, putsat alla nålar och hela huvudbädden både på utsidan och insidan, så gott det nu gick. Skiftat nålarna, flyttat dom 50 mittersta men de 50 yttersta på var sida. Och oljat in alltihop, precis som dom beskriver. Om man tittar på hur svart jag blev om händerna (jag såg ut som om jag mekat med bilen) så var det välbehövligt. Mitt i putsningen när jag satt och kände mig jätteduktigt, slog mig en ”sanning” som jag lärt mig på jobbet, ”If it isn’t broken, non’t fix it”, d.v.s. börja aldrig pilla på sådant som fungerar, då skiter sig alltihop. Det gäller i högsta grad analysinstrument och troligtvis även stickmaskiner. Jag har kanske bara petat in smuts på nya ställen så att maskinen slutar fungera istället för att börja sjunga.

2 kommentarer:

Sussie sa...

Håller tummarna för att maskinen går som en dans efter rengöringen. Jag som e så klantig hade däremot gjort någon tabbe...Mina maskiner får alltså vara liiiite smutsiga. Sussie "maskinisten"

Surtanten sa...

Tack, jag har inte hunnit sticka så mycket men än så länge fungerar maskinen. Men om det börjar krångla under det närmaste halvåret så kommer jag skylla på rengöringen och akta mig för sådant i framtiden.