fredag, december 12, 2008

The "prolific" sweater


Då var den klar ”the prolific sweater”. I boken "The Prolific Knitting Machine" av Catherine Cartwright-Jones beskriver hon hur man kan producera tröjor på ett snabbt sätt. Prolific betyder ungefär produktiv, fruktsam. Denna bok handlar inte om skapande stickning, här handlar det om att LEVERERA och det är väl något som ligger i tiden. Hon förordar att man stickar s.k. ”body blanks” d.v.s man stickar resåren och därefter stickar man resten av tröjan i ett rakt stycke, avmaskar inte utan tar stycket av maskinen och syr en söm på symaskinen för att ”fästa maskorna”. Därefter formar man tröjan med ”cut and sew” och syr alla sömmar på maskin.
Jag har på sistone börjat använda ”cut and sew” halsringningar en del. Speciellt på mönstrade plagg, för när jag stickar sidorna var för sig brukat jag väldigt ofta komma i otakt och får dom inte lika. Samma sak när jag gör en kofta, så nu stickar jag båda framstyckena samtidigt. Lämnar mittersta nålarna tomma för att få en mittmarkering, zick-zackar sedan på var sida om mittlinjen och klipper isär delarna.
Men nu skulle det ju handla om den tuckstickade arantröjan som måste vara klar senast söndag (då kommer tomten och hämtar paketen). Här har alltså symaskinen varit i full gång. Jag avmaskade inte delarna (utan zick-zackade) för jag var rädd att avmaskningssläden skulle göra en för tight avmaskning och för hand orkar jag inte avmaska. Sedan blev det en cut and sew halsringning. Men än har jag inte blivit så ”prolific” att jag syr fast kanter och band, så halskanten monterades fast på stickmaskinen, muddarna och halskanten syddes också ihop för hand. Nu skall jag stryka tröjan lätt med massor av ånga som det också förordas i boken, man måste ju få en snygg produkt i slutändan.
Jag skall villigt erkänna att symaskinssömmar blir klumpigare och insidan blir inte alls lika fin som om man gör allt ordentligt (avmaskar och syr ihop för hand). Men trots allt så blev tröjan riktigt snygg och den blev klar i tid, så "the prolific way" har sina poänger.
För att anknyta till ett tidigare inlägg, hur stor blev tröjan? Den blev 62 cm bred och 67 cm lång, aningen mindre än vad jag tänkt, hoppas att det räcker.

Inga kommentarer: