fredag, december 19, 2008

Är en linker bra?

Ni är i varje fall några där ”ute” som har en linker.
Är det något att satsa på? Fungerar dom bra?
En apparat som snabbt och enkelt ”sydde” ihop plaggen vore ju fantastiskt. Men en linker kostar visst 250-300 pund (minst), och det är ju en slant (och då är inte frakten inräknad). Så innan jag ens börjar fantisera om en linker skulle jag vilja höra vad ni har för erfarenheter. Är dom något att ha?
Om jag skall satsa £300 så måste den vara gudomlig, minst.

Det närmaste jag kommer en linker är min avmaskningssläde, men den har en tendens att krångla extra mycket vid monteringsjobb, jag antar att det är de tjocka kanterna som trasslar till det, för den fungerar betydligt bättre vid vanlig avmaskning.

Att sy för hand är inget bra alternativ och det är inte enbart lättja, p.g.a. sjukdom är jag svag i mina händer och dom liknar mest ”slokande tulpaner” efter en stunds sömnad eller annat handarbete, därför tar det så lång tid.

En symaskin är ju bra, men man kan inte komma ifrån att sömmarna blir ganska klumpiga. Så det använder jag inte ofta och bara på plagg jag ska ge bort, annars kommer jag att reta mig på sömmarna hela tiden.
Har ni några idéer om hur man monterar utan att anstränga händerna för mycket?
Eller hur jag får avmaskningssläden att sluta krångla vid monteringsjobb. Jag har redan provat sedvanlig instrumentpsykologi d.v.s. talat allvarligt med den och pekat på papperskorgen, men släden ignorerade mig fullständigt.

3 kommentarer:

Nina sa...

Men linkern är gudomlig! Tycker iallafall jag. Fast min är trasig just nu så jag måste beställa en servicemanual eller lämna in den för att se om det går att åtgärda. Jag fick tag på min begagnat och jag älskar den. Man hänger på ett stycke och sedan det man ska foga ihop den med och så "syr" linkern ihop dem med kjedjestygn. Snabbt och enkelt och det blir jättesnyggt.Att sy på symaskin tycker jag inte alls blir lika bra. Inte heller overlock. Har provat bägge metoderna.Min linker är elektrisk men det finns också handvevade versioner.

Surtanten sa...

Om en linker verkligen är gudomlig så är det något jag borde fundera på att införskaffa. Men det får nog läggas in i 5-års planen, om jag inte hittar ett begagnatfynd. Igår läste jag i ett brittiskt sticknings"forum" på nätet att några införskaffat linkers för £20 respektive £50. Snacka om att jag blir avis, för första gången önskar jag att jag bodde i England.

Nina sa...

Man kan gott räkna på vad det kostar att köpa i England och frakta hit. Min linker är köpt i England av förra ägaren och hon har också bytt kontakt på den. Det mesta när det gäller stickmaskiner är billigare där.Rejält mycket billigare. Om en dyr pryl är halvpris där har man råd med lite frakt. Kolla in Metropolitan. Dem har jag köpt från så jag vet att de är bra att ha att göra med.
God Jul och tack för en trevlig blogg!
Får se om jag orkar starta någon själv. :-)