lördag, december 06, 2008

Re-gifting

Jag har alltid tyckt att re-gifting var ett pinsamt utslag av snålhet. "Äkta" re-gifting är att ge bort en present som du tidigare fått (men inte gillar) och ge sken av att den är nyinköpt. En annan form av re-gifting är att göra en present av något gammalt och begagnat som du använt men inte längre vill ha.
Det är den senare formen jag numera tillämpar och jag har långsamt blivit ”omvänd” genom att barnen fått en del ”re-giftade” julklappar/presenter, och jag kunnat konstatera att dom blev jätteglada och grejjerna var utmärkta, även om dom var begagnade. Det är inte så att jag har haft något emot begagnade grejjer, utan det var just detta att inte göra sig besväret att köpa något nytt i present som jag tyckte vittnade om var pinsam snålhet och nonchalans. Men jag är som sagt numera omvänd och tycker att det är ett oerhört praktisk arrangemang (även om jag än så länga bara re-giftat till barn).
Och har man inte alltid fått höra att det är tanken som räknas? Och så är det ju miljö/klimat-vänligt också!
I år är det ett kusinbarn som får sonens urvuxna (men sparsamt använda) döskalletröja i julklapp. Jag tror att hans största invändning kommer att vara att det är ett mjukt paket och ingen cool leksak.

Tröjan stickades för två år sedan, mönstret kommer som så ofta från Internet. Jag minns inte längre varifrån jag tog mönstret men http://www.helloyarn.com/wecallthempirates.htm har ett mönster som var väldigt likt, så förlagan kom möjligen därifrån och men jag minns att jag modifierade det så att det skulle passade ett 24 m hålkort och ge kortare flotteringar. Jag använde mitt favoritgarn, lammullsgarn från Ankis design, 2 trådar i granit och ecru. Tröjan är väldigt varm och gosig, nästan för varm och användes därför bara vid skridskoåkning.

Jag vet inte om Glade Roger börjar vara omodern, eller om sonen bara vuxit ur döskalleåldern. Nu vill han ha en ringbrynja istället, men det kanske går att sticka något som kan vara en ringbrynja med lite fantasi. Jag funderar på något rätstickat i merceriserat stålgrått bomullsgarn, vi får se om det går att förverkliga…..

Inga kommentarer: