tisdag, januari 20, 2009

Det kom ett paket från England.....


med en Hague linker, ja helt gratis var det ju inte, totalt kostade kalaset drygt 2100 kr och det är ju en slant, men om man räknar i golfklubbor så är det kanske inte är så farligt.
Men lite besviken blev jag, den ser verkligt gammal ut, betydligt äldre än jag hade förväntat mig. Men å andra sidan behövde jag ”bara” betala £40 i frakt mot £70 som sades först. Så det är väl som vanligt, det man vinner på gungorna förlorar man på karusellen. Och man skall väl inte förvänta sig att göra klipp, man får vara nöjd om man undviker dåliga affärer.
Dessutom så kom den kom inte ensam, den hade sällskap av en Brother intarsiasläde KA-8210 och 5 m hålkort. Allt är ju naturligtvis begagnat, ja inte hålkortsrullen förstås. Så i det stora hela kanske det inte är så blodigt. Jag köpte den från Undy Yarns, man kan hitta betydligt billigare ”linkrar” på e-bay, problemet är bara att de ”billiga” säljarna inte skeppar till Sverige.
Denna linker kostade £125 och är handjagad. Det skulle säkert vara bekvämare med en elektrisk, men å andra sidan hoppas jag att en handjagad skall hålla längre, jag skall i varje fall inte behöva drabbas av el-fel.
Nu gäller det bara att man klurar ut hur man gör och att den verkligen fungerar.
Och om den nu visar sig vara gudomlig och håller länge så är den nog värd pengarna.

4 kommentarer:

Nina sa...

GRATTIS! Jag är avundsjuk. En fungerande linker! Nu kan du se fram emot att montera dina plagg. Inte fasa monteringen. Jag skaffade en dvd från Hauge direkt som heter Hague Linker with Diane Bennet. Hon har ett litet häfte också men dvdn är väldigt mycket bättre.

Surtanten sa...

Nu äntligen är linkern testad(på en enkel sidsöm) och det gick som en dans, detta verkar mycket lovande. Funderar just nu på om jag skall beställa dvdn och extra nålar. Måste man byta nålar ofta?

Helena sa...

Hej!Har just köpt en Silver reed 840 och har sådan tur att jag hittat din sida. Gud vad det krånglar. Det är förmodlingen inget fel på maskinen utan det är skit bakom spakarna!! Jag undrar vad en Linker är?
Helena

Surtanten sa...

Hej Helena
En linker är en "maskin" som syr ihop stickade plagg med en kedjesöm. Den är underbar tycker jag som avskyr montering. Det finns också en släde till stickmaskinen som kallas linker, det är en avmaskningssläde, som alltså kan avmaska stickningen "automatiskt".
Grattis till en stickmaskin. Jag upprepar den eviga ramsan "har du bytt tryckstång" (sponge bar). Alla tjatar om detta, men det är verkligen så att en ny fräsch tryckstång kan göra underverk för en krånglande maskin.
Kolla denna länk, där finns kanske något matnyttigt. http://www.knitsewworld.com/doctor_main.html

Det krånglar ju ofta i början, och det är ofta en kombination av att man är nybörjare, en maskin som kanske inte är i tipptopp och Mr Murphy.