tisdag, januari 06, 2009

En stickad ringbrynja




Sonens ringbrynja är klar. Och den blev väl OK, men inte riktigt som jag tänkt mig.
För det första så var det inte så himla lätt att hitta stålgrått bomullsgarn/virkgarn. Jag borde kanske ha förutsett att grått inte är en vanlig färg på virkade dukar och gardiner. Jag tog dock det vår lilla handarbetsaffär på orten hade att erbjuda; Järbogarn Viol 12/3, ett ganska tunt merceriserat bomullsgarn. Vanlig slätstickning SP10 gav en lagom glest stickad brynja, avigsidan skall naturligtvis vara utåt för att det skall se ut som ringar.
Modellen är enkel, bålen består av två rektanglar 40x60 cm, hopsydda i axeln (båtringning), ärmen är halvlång och något avsmalnande. Garnåtgången var ca 120-130 g
Detta är dock en högteknologisk lättviktsbrynja, för den saknar helt tyngd och fall. Så tyvärr ser den inte så ”naturtrogen” ut, men sonen tycker den är bra, och detta var det bästa jag kunde åstadkomma.
Men jag tror att det skulle ha blivit bättre i ett tjockare och blankare garn med lite tyngd i. Kanske pärlgarn, eller något viskosgarn, eller möjligen lin? En gång köpte jag ett pärlgarn som hette DMC Petra #5 (avsett för virkning och stickning) men det fanns inte nu. Men för att den typen av garn skulle ha fungerat till en glesstickad ringbrynja hade det varit bra med en grovstickare.
Men en lätt stärkning kanske skulle göra susen.

Inga kommentarer: