fredag, januari 09, 2009

Jag erkänner min okunnighet


Jag trodde i min enfald att Fair Isle var det engelska namnet på Färöarna och har påstått i tidigare inlägg att jag skall sticka en Färö-tröja. Men nu har jag fått ordning på begreppen, Fair Isle är en liten ö mellan Shetlandsöarna och Orkneyöarna. Den räknas som en av Shetlandsöarna så det kommer alltså att bli en Shetlandströja. Just för ögonblicket kan jag inte ge någon utförlig utläggning om skillnaderna i sticktradition mellan Shetlandsöarna och Färöarna, utöver att Färöarna traditionellt inte är kända för färggranna mönster utan för underbara sjalar.
På engelska används ju även ordet Fair Isle som en generell beteckning på flerfärgsstickning utan att mönstren har något med Shetlandsöarna att göra, men det är en helt annan historia.
Hur går det då med Shetlandströja? Ja, jag har inte kommit längre än till ett klippt hålkort, nu skall jag göra några provlappar av det garn jag har hemma så jag får se om jag valt ett bra mönster.
Mönstret kommer för övrigt från boken The Complete Book of Traditional Fair Isle Knitting av Sheila McGregor (1981).

Inga kommentarer: