måndag, januari 26, 2009

Jag har tagit mig vatten över huvudet


Äntligen börjar krafterna återvända, och jag har börjat jobba med shetlandströjan, som skulle vara en 50-års present.
En sak som jag tycker är otroligt snyggt på shetlandströjor är ”shading”, när färgerna sakta övergår i varandra, både på bakgrunden och på mönstret och det var så jag hade tänkt att denna tröja skulle bli.
Men detta var ju inte särskilt väl genomtänkt visade sig, det är inte så lätt att genomföra på stickmaskinen. För det första så måste jag alltid byta färg på samma sida, och alltså alltid ha jämt antal varv av en färg. Det flesta shetlandsmönster i min bok verkar vara i udda antal varv, alltså får jag det inte färgfälten helt symetriska runt mönstret, men det får man försöka trolla bort. För det andra så har jag bara en 4-färgsväxlare. I min enfald hade jag tänkt mig att använda 6 färger (3 till botten och 3 till mönstret) och alltså byta på garnmasten. Men jag insåg snabbt att detta skulle bli allt för besvärligt. Så jag måste hålla mig till max fyra färger, 1 bottenfärg och 3 mönsterfärger (eller tvärt om). Nu har jag producerat ett antal provlappar i tre olika mönster och många olika färgkompositioner (inte hade jag trott att jag måste göra så många). Garnet är tunt 14/2 så jag använder 2 trådar, och jag har även experimenterat med att ”blanda” två nyanser för att få en lätt melering.
Men detta är alldeles för svårt för mig, det blir inte bra. Visst är flera av proverna ganska bra men ingen blir riktigt som jag tänkt mig. Visserligen vet jag med mig att jag fullständigt saknar konstnärliga talanger, men jag trodde ändå inte att det skulle vara så här svårt med färgkomposition.
Jag får inse min begränsning och välja ut något av proverna som är OK, även om det inte blir som jag föreställt mig från början. Jag börjar inse att detta är mitt svåraste projekt hittills, men när tröjan till slut är klar kommer jag säkert att vara nöjd hur den än ser ut, bara av det faktum att den är klar.
Slutligen ett annat tröttsamt moment är att jag troligen kommer att måsta repa upp alla provlapparna (och sortera upp alla garnblandningar) för att garnet i de utvalda färgerna skall räcka till. Ytterligare en anledning att vara lycklig när denna tröja slutligen blir klar.

3 kommentarer:

Nina sa...

Jättesnygga prover tycker jag. Men inte behöver du byta i samma sida jämt. Det blir lite mer jobb men visst går det. Ta av garnet. Lyft av släden, eller ställ in den så att du kan flytta den över bädden utan att sticka av alla maskorna, och ställ släden på andra sidan och trä i en ny färg. Många trådar att fästa och lite omständigt. Du kan ju prova så kan du se om resultatet blir bättre än att byta i samma sida. Ska bli kul att se tröjan när den blir klar!

anellu sa...

Fantastiska färger på garnerna och proverna ser mycket bra ut också. Det kommer säkert att bli en jättefin tröja. Det blir roligt att få se mer av detta sen. Lycka till!!

Surtanten sa...

Tack, det känns bra med lite uppmuntran. Jag får göra några provlappar till och testa med udda varv och se hur det blir. Det kan ju hända att det är asymmetrin som stör mig även om inte insett detta.