lördag, januari 24, 2009

Mera garn


Till den numera så omtalade 50-års tröjan köpte jag Hifa tynt kamgarn (14/2), i rosa och lila nyanser. På bilden ser ni även lite Mora redgarn (20/2) som jag hade. Hifa garnet beställde jag från http://www.brittsbutik.se/, jag har inte gjort någon ordentlig prisjämförelse så jag kan inte uttala mig om priset (750 kr/kg) är det bästa, men frakten är i alla fall bara 19 kr, däremot var leveranstiden på just Hifa garnet lång då hon inte har det i lager.
Hifa garnet finns i en massa olika nyanser och det verkar vara ett riktigt trevligt garn, mjukt och härligt. Det skulle kunna bli ett nytt favortigarn om det inte vore för priset. Jag är väl snål, men när man kan köpa ett sådant underbart lammullsgarn för 398 kr/kg från Ankis design så blir man lite priskänslig och 750 kr/kg känns mastigt. Men Hifagarnets stora fördel är antalet färger (83 st), och där ligger Anki i lä.
Men jag måste också slå ett slag för Borgs vävgarnen, bra priser, snabb leverans och gratis frakt. Dom är ju inriktade på vävning och inte stickning, men några garnkvaliteter passar även stickning. Jag har använt Mora redgarn (20/2) och Brage ullgarn (7.5/2) (till filtade västar), samt deras silke och lingarner. Färgutbudet är ganska bra, och ullgarnet är bra och starkt men inte supermjukt (men det var ju som sagt avsett för vävning).
I och med det senaste garninköpet har jag utökat garnlagret ytterligare eftersom jag köpte ungefär dubbelt så mycket som jag kommer att behöva. Jag har en förteckning över mitt garnlager och när jag summerade ihop allt, blev jag smått chockad, totalt har jag över 30 kg garn, det blir många tröjor det. Många av garnerna har jag redan planerat vad det skall bli, men att förverkliga det hela går långsamt. Att köpa mer garn går däremot betydligt fortare.
Hoppsan jag ser att Ankis garn numera kostar 450 kr/kg, ja ja det gör ju prisskillnaden mindre...

Inga kommentarer: