lördag, januari 03, 2009

Tryckstång och KG-släde

I brist på andra händelser, tänkte jag berätta vad som hände mig förra våren, denna historia kanske kan hjälpa någon. Så här var det, jag skulle sticka ytterligare en tunn och luftig sjal med KG-släden (se exempel bland Stickverken). Visserligen hade det ibland krånglat, för KG-släden tappade ibland den högra kantmaskan och ibland införde den också egen spetsstickning genom att flytta maskor här och där. Men den här gången var det helt omöjligt, den tappade massor av maskor till synes slumpmässigt över hela bädden, och tråden gick av stup i kvarten, precis nere vid nålen. Min KG-släde är, som min stickmaskin, ganska gammal och nålborsten är väldigt spretig. Jag antog att alla problem berodde på denna borste, men tyvärr visade det sig nästan omöjligt att få tag i en ny borste, vad gör man då?
Jag läste på en hemsida (http://www.theknittingcloset.com/pd_gcarriage_needle.cfm) att tryckstången aldrig skall vara mer än ett år gammal då man använde KG-släden. Min var nog närmare två år gammal, även om den såg bra ut. Så i brist på andra idéer beställde jag en ny tryckstång och samtidigt beställde jag också ett nytt garnledarspröt. Det var nämligen ca 10-20 grader mindre lutning på det högra sprötet, jämfört med det vänstra (i viloläge).
Grejerna kom och jag bytte tryckstång. Om det inte varit för att den nya var grå och den gamla var vit så hade jag inte sett någon skillnad på den gamla och den nya. Men jag bytte i alla fall trots att den gamla såg bra ut. Garnsprötet bytte jag också och det såg ju mycket snyggare ut när båda lutade lika mycket i viloläge. Men spröten skall ju böja sig ungefär 180 grader under stickning så de 10-20 gradernas skillnad i viloläge borde inte inverka något på garnspänningen tyckte jag. Följaktligen jag trodde inte att dessa förändringar skulle hjälpa.
Men döm om min förvåning, när jag startade KG-släden gick den som en dröm, inte en tappad maska eller andra konstigheter på närmare 900 varv. Så om ni har en krånglande KG-släde, testa med att byta tryckstång. Om bytet av garnspröt hade betydelse vet jag inte men det skadar nog inte om dom är fräscha. Snart är det dax att skaffa en ny tryckstång igen och då skall jag byta även det vänstra garnsprötet så att jag har två likvärdiga, ifall det har betydelse.
Till sist, efter mycket krångel fick jag tillslut tag på en (nästan) ny nålborste, men den har jag inte testat ännu eftersom allt fungerat så bra.
Goda råd om stickmaskiner och KG-slädar hittar man här; http://www.theknittingcloset.com/cat_knitting_machine_help.cfm
och allra sist citerar jag punkt 11 av "Hints for using your G-carriage" (från länken ovan)
"When all else fails, turn your G-carriage off, have a tea break and start all over in the morning"

1 kommentar:

Keagu sa...

Tack vare ditt inlägg beställde jag genast en ny tryckstång. Det skulle dock ta 4-5 veckor innan jag får den - hoppas det löser mitt problem också.
Keagu