onsdag, februari 18, 2009

Filtad väst


Det har varit mycket prat om filtning (tovning/valkning) på maskinstickningslistan de senaste dagarna, så jag tänkte att jag också skulle skriva om det. Jag har stickat och filtat en del saker, bland annat västar, stickade i Brage ullgarn 7.5/2 (från Borgs vävgarner).
Idéen till västen kommer från en gammal katalog från Yllet. Jag har skrivit ut och sparat flera av deras kataloger de senaste åren, men aldrig handlat från dom. Jag snor bara deras idéer. Nej, jag inspireras av dom.......
Den första västen gjorde jag åt mig själv för ca 4 år sedan, den ser ni här ovan.
Av en bekant som sysslade med nålfiltning hade jag i samma veva fått lite material och gjorde lite dekorationer i denna teknik. Blommorna på framsidan skall föreställa anemoner och på baksidan skulle det bli tulpaner, men de liknar mest ankfötter. De nålfiltade dekorationerna en tendens att dra ihop sig (tova) i tvätten mer än det underliggande ”tyget”, så det blir lite konstigt och klumpigt. Men bortsett från det är nålfiltning ett kul sätt att dekorera med.
Jag monterat axelsömmarna innan jag filtade, eftersom kanterna har en tendens att rulla sig under filtningen och kan ge lite klumpiga sömmar. Dock rullar sig inte sömmen lika mycket som den omgivande kanten, vilket på en väst gav en utskjutande axel (men detta fixades på symaskinen). Den första västen har (som ni ser) knappar och maskinsydda knapphål, medan de senare versionerna har hake/hyska knäppning, vilket är snyggare. En annan väst (kan ses i galleriet) har en bandkantad halsringning.
Jag filtar i tvättmaskin, ett långt tvättprogram 40 C, tillsammans med såpa och 5-10 golfbollar. Filtar det inte tillräckligt kör jag igen på en högre temperatur. Första gången använde jag vanlig gul såpa, men tog nog för mycket för plagget blev lite kladdigt och fullkomligt stank såpa, därefter har jag hållit mig till tvättsåpa.
Jag rekommenderar verkligen en sådan här filtad väst, till frusna själar. Den är underbart varm och skön och jag har använt min så mycket att den börjar se lite tråkig ut. De två västar jag gett bort tror jag ligger i garderoberna, men jag misströstar inte. Kommer bara mottagarna på hur sköna dom är så blir dom nog använda i framtiden.

Inga kommentarer: