söndag, februari 22, 2009

Jag är så lycklig!


Den är klar!!!!! Shetlandströjan som är en 50-års present, och som jag tjatat en hel del om.
Jag har jobbat som en lite blå, för att den skall bli färdig eftersom mottagaren snart kommer och hälsar på. Dessutom vill jag bli ”kvitt” detta projekt så jag får börja på något roligare.
Den har tre mönsterfärger i Hifa tunt kamgarn (2 rt). Färgerna är lilarosa, rödlila, ljusviolett/rödviolett (1 tråd av varje). Bottenfärgen är Ankis lammull 2 tr Ecru. Hålkortet hittar ni i ett tidigare inlägg.
Färgerna byts alltid på samma sida, vilket gör att färgfälten inte är helt symetriska över mönstret. Jag testade med att sticka udda varv och byta färg på båda sidorna, det blev snyggt men jag gjorde flera fel på provlappen, så jag valde det enklare alternativet.
Den har bara ett färgfel då jag missade ett färgbyten och, otroligt nog, lyckades jag hålla reda på mönstret då jag var tvungen att repa upp, så inga mönsterfel. Jag stickade om det stycke där jag använt fel maskstorlek, annars hade tröjan blivit för kort. Ett och annat småkrångel har också inträffat men i övrigt har allt gått bra.
Visst är den fin, ingen skall komma och säga något annat, men jag är förfärligt less på den och jag är glad att jag skall ge bort den så att jag slipper se den så ofta.
Varför blev det då så här trist, jag som brukar vara stolt över det jag totat ihop. Ja inte är det tröjans fel, egentligen har det inte krånglat mer än vanligt. Nej hela projektet var tokigt redan från början, för det var inte ordentligt genomtänkt. När jag startade hade jag bara vaga fantasier om att göra något fantastiskt och färgrikt, fantasier som jag inte klarade av att förverkliga. Men om man börjar sörja över utopier, då får man deppa…..
Och jag har lärt mig av detta, hädanefter skall jag ta saker i tur och ordning, först fantisera, sedan verklighetsförankra, och därefter planera och först därefter starta. För att fantisera om fantastiska stickningar tänker jag inte sluta med.

2 kommentarer:

Nina sa...

Grattis till en jättefin tröja! Den är jättefin.

Surtanten sa...

Tack, färgerna är dessutom lite klarare i verkligheten, kortet blev lite dassigt. Men det absolut bästa är att den är KLAR!