lördag, februari 14, 2009

Min stickplats


Här ser ni min stickplats, Tidigare hade jag stickmaskinen i gästrummet, och eftersom vi inte hade gäster så ofta så var det i själva verket mitt stickrum. Men för två år sedan fick både jag och ”gästerna” flytta ut, för dottern behövde ett eget rum. Så nu är allt inklämt i allrummet som är kontor, syrum, stickrum, gästrum, TV-rum, lekrum, bibliotek och musikrum, allt på 20 kvm.
Numera har jag alltså 1.25 m till mitt förfogande, inklämt mellan skrivbordet och bäddsoffan. Längst in står två flyttkartonger med garn samt kartonger med resårbädd, 4-färgsväxlare, KG-släde dessutom korgar med hemmagjorda vikter, provlappar, restgarner, garnnystare och diverse jox. Längst fram har jag en gammal skrivbordshurts. I översta lådans pennfack har jag alla småverktyg och småplock lättillgängligt. I de andra lådorna finns slädar och andra tillbehör. Bordet är ett gammalt kontorsbord med höj och sänkbara skruvben. Bordet är ca 75x55 cm stort och kostade 25 kr. Jag var mycket nöjd med mitt inköp tills jag kom hem och insåg att det för det första var för kort för att kunna montera resårbädden, och för det andra fanns det inte tillräcklig bred ”kant” på skivan för att montera skruvtvingarna. Båda problemen avhjälptes genom åka på IKEA och köpa ett hyllplan som helt sonika skruvades fast ovanpå den gamla skivan. Numera är stickbordet delvis inskjutet under stora skrivbordet, detta ger stadga åt bordet så det aldrig vickar vid stickning, men det begränsar möjligheten att höja bordet.
Ibland skulle jag vilja ställa konerna på golvet så att jag kunde ”stapla” koner på varandra när jag stickar med flera trådar. Men det går ju inte just nu, men jag funderar faktiskt på att helt sonika borra hål i bordsskivan för att möjliggöra detta (så kan man ju behandla ett 25 kronors bord). Men som ni ser på bilden så är en koja inredd under bordet med stickmaskinen så för ögonblicket är inte det utrymmet ”mitt”.
I det stora hela är jag mycket nöjd dem min stickplats. Fördelen med att ha det trångt är att allt finns nära tillhands. Men det finns en stor nackdel, det finns ingen dörr att stänga om maskinen. När jag kör KG-släden dunkar det i hela huset, man blir tokig på ljudet. Dessutom sprider sig allt damm över hela huset. Men allt har ju sin tid och om 10-15 år får jag mitt stickrum tillbaka.

Inga kommentarer: