torsdag, februari 05, 2009

UFO teorier


Jag tjatar ofta om att jag inte är konstnärlig. Det gör jag inte för att racka ner på mig själv utan det är bara ett konstaterande att jag saknar denna färdighet, men just när det gäller stickning så är det som en brist ibland. Men jag tröstar mig med att jag har andra starka sidor, och det är här min UFO-teori kommer in.
Det är väl inte så mycket att skryta om, men jag har faktiskt väldigt få UFOs. Men någon slags Luthersk dygd ligger det väl ändå i att avsluta sina projekt? Nej, egentligen tror jag att det har mycket lite med ”duktighet” att göra, utan mer kreativitet, eller avsaknaden av detta. Jag tänker mig att en kreativ, konstnärlig person, med massor av idéer och skapande lust, slänger sig från ide till ide och kanske inte hinner färdigställa allting förrän något nytt måste testas, och själva tillfredställelsen ligger just i att skapa och testandet av något nytt.
Jag är som sagt inte kreativ och konstnärlig, om jag lyckas få ihop tjusiga färgkombinationer så är det mer tur än skicklighet. Nej, jag ser mig som en väldigt praktisk (funktionell) person. Jag stickar en tröja för att jag vill ha en ny tröja att använda, inte så mycket av ”skapandelust”. Själva tillfredställelsen, för mig, ligger alltså i att göra t.ex. en tröja, som blir klar och kan användas. Självklart är det roligt att sticka och ännu roligare om resultatet blir vackert, och om andra beundrar det, men blir det inte klart är det bortkastat arbete.
Men jag har två UFOs. Det första är en tröja till sonen, den har sadelärm och är nästan färdigstickad. Det som återstår är montering, sticka krage och sy i blixtlås. Men vi var liksom aldrig riktigt överens, stickningen och jag, och hela monteringsproceduren kändes så motig. Samtidigt fick sonen en hel låda kläder av kusinerna med bland annat tröjor, och då fanns inte längre behovet av en ny tröja. Detta UFO skall aldrig färdigställas, men den har förtjänstfullt fungerat som övningsobjekt då jag testat min linker.
Mitt andra UFO är en tröja i silke stickad efter en modell i Ruth Lees, Creative Machine Knitting (dock inte lika kreativ). Det är en lätt utställd tröja med rundat ok. Den är faktiskt helt färdig stickad och delvis ihopsydd, men när jag provade den tappade jag fullständigt sugen och gjorde den inte helt färdig. Den är helt enkelt mycket missklädsam på mig, och framhävde alla defekter, både där det putar ut för mycket och för lite. Men jag skall försöka ”rädda” det fina garnet, planen är att försöka göra om den så den blir v-ringad och med isydd ärm, för det brukar se snyggare ut på mig. Jag hoppas bara att det är modellen och inte är färgen eller det följsamma silkegarnen är boven.
Så min teori i korthet; många UFOs=stor kreativitet, få UFOs= en ”praktiker”.
Vad tror ni om detta?

2 kommentarer:

Nina sa...

Här är en okonstnärlig maskinstickare till. :-)

Surtanten sa...

Roligt med en "själsfrände".

Uppriktigt sagt hade jag förväntat mig ett antal kommentarer av konstnärer som alltid/oftast avslutar sina verk. Men det är väl som alltid lättare att prata om det vi är dåliga på än det vi är bra på.