söndag, februari 08, 2009

Undervärderade stickböcker


En stickbok som jag älskar att i bläddra är Susann Duckworths, Stickat (1991). Den säljs då och då på Tradera för en spottstyver, om dem överhuvudtaget blir såld. Det är riktigt sorgligt att se (men grattis till den som gör fynd). Är jag den enda som älskar denna bok?
För er som inte sett den är den fylld med underbara intarsiamönster i massor av färger som penséer, vildrosor, mossrosor, kamelia, äppelgrenar, påfåglar, fjärilar och ankor m.m. Speciellt koftan översållade med färgglada penséer tycker jag är läcker.
Man jag skall villigt medge att mönstren är komplicerade men massor av olika färger och den är mer en bok för soffbordet än en mönsterbok. Men det är just färgrikedomen och de vackra mönster som är tjusningen, tycker jag.
Ankorna som ni ser högst upp på denna blogg kommer från hennes bok. Även om jag förenklat mönstret betydligt genom att begränsade antalet färger från 15 till 4!
Rent teoretiskt, så skulle det nog gå att sticka en pensé-kofta på maskinen med en intarsiasläde, men jag tänker inte testa.
En annan, på Tradera, undervärderad bok är Brita Wassdahls Stickbok (1987). Det är också en rolig bok, men djärva färgglada mönster och ideer. Man kan ju beundra, fantisera och drömmar om vackra mönster, även om man inte tänker sticka dom själv. Britas bok innehåller dessutom maskinbeskrivningar för vantar och sockor, och maskinstickningslitteratur på svenska är man ju inte bortskämd med.

Inga kommentarer: