torsdag, februari 26, 2009

Välfylld pipeline

Den gemensamma nämnaren för de kommande stickprojekten är detta: Beta av mitt 37 kg´s garnlager. Det skall inte köpas mer garn på ett tag!!!! (hmm…..tror jag).

Jag har 8 hg bomull/lin garn som jag köpte för 6-7 år sedan, jag funderar på att sticka en sommartröja inspirerad från Drops.

Jag har också mitt UFO i silke som skall stickas om till en V-ringad tröja.

En ny kofta skulle jag kunna ha nytta av, en som är mindre varm är Komi-koftan. Den är underbar nu på vintern, men den är varm. Jag har en kon lammull/silke i brunbeige champinjonfärg som kanske passar. Varför inte något i denna stil från Drops igen.

Så har jag ett ”crepe-aktigt” garn i cashmere/silke som jag tänkte sticka en sjalkofta av, det fanns en modell i MKM Feb 2009 (en stor rektangel, med ärmar) som såg kul ut. Men då måste den modifieras, för den var stickad på tvären på en grovstickare. Men jag kanske hittar en ännu bättre modell någonstans.

Till hösten måste dottern få en ny ylletröja eller kofta. Det får nog bli något i rosa och lila, jag har ju en del rosa och lila garn över från det senaste projektet. Kanske i jaquardstickning, för denna teknik har jag inte testat ännu.
Egentligen skulle hon behöva en ny sommarkofta också, för den hon har nu, klär henne inte ett dugg. Kanske denna Drops-kofta skulle passa, men just i detta ögonblick kan jag inte komma på vilket garn jag skulle använda, så det blir nog inget av detta.

Sedan skall en tjej släkten få en tröja, antingen till födelsedagen i maj eller i julklapp (men det lutar år jul). Hennes bröder fick ylletröjor i julklapp förra året, och någon rättvisa skall det ju vara.
Jag har en kon knallblått mohairgarn, och hoppas på att 80-talets mohairtröjor skall bli moderna igen, det skulle kunna passa. Eller kanske något med gotländska rosor, eller något i denna stil , lite blåa mohaircirklar på svart botten. Kanske rent av i intarsia så jag fick testa min nya släde.

Jag har en del chenillegarn i halvskumma färger, det skulle man kunna bli kuddar. Men jag har bara använt det på min Silver Reed (6.5 mm) och vet inte hur det funkar på Brother (4.5 mm), men det kunde vara värt att prova.

Ja detta skall väl hålla mig sysselsatt ett tag. Men nu under våren skall jag nog försöka ta det lite lugnt med stickandet och satsa på motion istället. När krafterna är begränsade får man välja vad man skall använda dom till, under vintern har jag prioriterat stickningen men under våren är det nog stavgång som får gå före. I bästa fall kan jag göra lite av båda, vilket är bra, för stickningen gör mig stel i ryggen och stavgång är ett bra sätt att få igång stela axlar och ryggar, samtidigt som man får motion, frisk luft och lite ”solsken i blick”.

Detta är planen, vi får se vad det blir i verkligheten.

Inga kommentarer: