måndag, mars 30, 2009

220 maskor


Jag vill alltså sticka en lång, något A-formad tröja i ett tunt garn av bommull/lin (inspirerad av Drops), längs ner vill jag ha den ca 60 cm bred, men 200 maskor ger bara 55 cm. Det jag har gått och grunnat på är om jag skulle sticka sidopaneler eller dela fram och bakstycke på mitten, men jag kan inte bestämma mig för hur jag skall göra. Därför tänker jag nu försöka mig på ett annat alternativ, att inte sticka flera stycken utan istället använda 220 maskor, 200 på huvudbädden och 20 på resårbädden. För att forma plagget och minska antalet maskor flyttas resårmaskorna över till huvudbädden en och en så att avigmaskorna bildar ett randigt triangelmönster. Jag har inte den blekaste aning om detta blir bra eller ger ett snyggt och klädsamt plagg, men fungerar det inte får jag repa upp alltihop och försöka med någon av ursprungsplanerna.

Jag startade med en dubbel kedjeuppläggning som skall bli aningen bredare än vanlig slätstickning. Beskrivning # 17 ur ”50 Ways to Love Your Knitter” av Mary Anne Oger.
1. Starta med restgarn och nylontråd
2. Tag garnet 3-dubbelt och gör en kedjeuppläggning
3. Sticka 1 varv med enkelt garn, (MT+1) 1, eller 2, snäpp lösare än ”huvudspänning”
4. Skjut fram nålarna försiktigt, utan att föra bak stickningen
5. Gör en ny kedjeupplägging med tredubbelt garn bakom stickningen
6. Skjut bak stickningen och sticka ett varv med enkelt garn som tidigare.
Om man vill kan göra fler kedjor genom att upprepa punkt 4-6.

Detta var lite bökigt att göra eftersom jag var tvungen att lyfta av resårbädden för att kunna göra punkt 5, får se om jag kan klura ut hur jag kan göra detta på ett enklare sätt.

Inga kommentarer: