måndag, mars 09, 2009

Bohus stickning


Bor man i Bohuslän och gillar stickning skall man väl veta något om Bohusstickning, eller hur? Som jag har berättat tidigare så har jag försökt få tag på Poems of Color, av Wendy Keele eftersom det, mig veterligen, är den enda bok om Bohusstickning som innehåller mönster och beskrivningar och inte bara ”prat”. Boken kom ut redan 1995, men jag ”upptäckte” den inte förrän nu i höst och då var den är slutsåld på Adlibris och dylika ställen. Därefter har jag gjort tre försök att beställa den från England (då jag hittat den till rimligt pris) men beställningarna har blivit cancellerade och därefter har priset legat runt £40 och det är för dyrt. Så för några veckor sedan fanns den helt plötsligt att köpa för £13.50 så jag slog till på direkten, och efter några dagar så kom den faktiskt. Nu kostar den £40 igen, så nu har jag inte bara en fin bok, jag känner mig extra nöjd för jag tycker jag gjort ett klipp.

Från början så var den dom nyansrika tröjorna som man kan se på Solsilkes hemsida som intresserade mig. Blå skimmer, Grå dimma, Svanen, dom är ju underbara men troligen svåra att överföra till maskinstickning(24 m hålkort) eftersom dom använder många färger, varierande rapportbredd och i vissa mönster används både räta och aviga maskor (även om det kan fixas manuellt). Runda ok med ökningar och minskninga här och där är ju inte heller så lätt fixa. Men Bohusstickning gjorde även väldigt coola grafiska mönster, dom är nog lättare att överföra till maskinstickning, men tyvärr fanns det inte så många mönster på dom i boken. Men bland annat fanns mönster till ”kinesen” och den är cool (går kanske att klämma in på 24 m). Men allra coolast är tröjan ”zebra”, det mönstret skulle jag vilja ha. Det ser inte så avancerat ut, svarta och vita rektanglar. Ena svenska boken om Bohusstickning har detta mönster på omslaget. Så iväg till biblioteket och låna, därefter hem och räkna maskantalet på rektanglarna. Bredden varierar mellan 3-9 maskor vad jag kan se. Att tota ihop ett hålkort med rektanglar är ju inte svårt, men bredden på rektanglarna verkar variera lite oregelbundet och jag misstänker att det är just denna variation som gör tröjan speciell. Jag är rädd att ett upprepat mönster från ett 24m hålkort bara blir ett platt plagiat där ”magin” gått förlorad.
Men kanske kunde det ändå vara värt att testa. Om man utgår från något urtjusigt så är kanske ett platt plagiat fortfarande rätt OK. Jag får testa någon gång…….

4 kommentarer:

Prizillas pastiller sa...

Hej där i vackraste Bohuslän! Jag är sommaruppväxt på en ö utanför Fjällbacka!
Jag har en Silver Reed med resårtillsats och mönsterkort (24) som jag också gör en herrans massa mönster till. Intressant med Bohusstickningen. Har tidigare snott idéer från en del gamla Gotländska mönster.
Tyvärr har jag inte bilder på alla mönster jag gjort, men ett par återfinns i min blogg.
Med hopp om fortsatt dialog...
Många hälsningar/Eva

Surtanten sa...

Hej
Kul med ytterligare en maskinstickare med blogg som man kan kika på. Har spanat in alla dina tröjor, imponerande samling.

Prizillas pastiller sa...

...tack, tack - dina alster är inte så pjåkiga heller!
Har du testat att sticka i silkegarnet på Solsilke? Har kontakt med henne nu, men tycker garnet är i dyraste laget. Fast det är det ju inte om mans tickar lyxvarianter - jag håller mig mest till superwashull och Merino eller ren bomull och Alpacka, snyggast i maskin. Men jag måste nog prova lite silke...
Kul med kontakt!/Eva

Surtanten sa...

För ca två år sedan köpte jag Shappesilke och Tussahsilke från Borgs vävgarner. Jag har stickat ett linne i Tussahsilke, den är jätteskön att ha på sommaren. Men garnet dammade under stickningen och irriterade min hals (detta har aldrig hänt mig förut). Mitt UFO är stickat av Shappesilke, det var trevligt att sticka med (dammade inte) och kommer säkert vara underbart att använda när jag gjort om den. Silke är dyrt tycker jag, men ganska drygt och helt klart värt att prova (i allafall en gång). Om man behöver lite "moralist stöd" kan man alltid räkna ut kilopriset på 25 eller 50 grams nystan med handstickningsgarner, i den jämförelsen kan en härva eller kon för 200 kr vara helt OK. Ankis design har också silkegarn (i ungefär samma prisklass)
Lycka till