måndag, mars 02, 2009

Det bidde en kudde




Min ankkofta, som jag stickade för ett antal år sedan på min Silver Reed Lala har blivit en kudde. Den var aldrig särskilt lyckad som kofta. Silver Reed Lala är en enkel plastmaskin och kan sådeles inte sticka resår. Då jag stickade denna kofta visste jag alltså inte hur jag skulle sticka en knappslå, så istället har den ett band isytt på baksidan och maskinsydda knapphål. Tyvärr var bandet för tunt och det blev inte särdeles snyggt. Ärmarna hade bara en vikt fåll och var för långa, så i slutändan använde jag inte koftan så mycket. På senare tid stickade jag på resårmuddar på ärmarna, vilket gjorde koftan betydligt mer ”användarvänlig”. Men efter det att jag färdigställt min Komikofta har denna blivit liggande. Men jag kan inte slänga den, för det var ett drygt arbete att sticka intarsiamönstret, jag jobbade på koftan i över 3 månader. Barnen var bara 3 år då och kunde oftast hålla fingrarna i styr, även om det var spännande att dra ut och skjuta in nålar på stickmaskinen.
Varför inte bevara ankorna genom att göra om den till något användbart? Koftan var en enkel modell, rak med nedhasad ärm, d.v.s. fram och bakstycket är i stort sett fyrkanter, det skulle vara enkelt att göra om den till en kudde. Jag, sydde ihop öppningen fram men behöll knappar och knapphål i ursprungligt skick. Därefter klippte jag bort ärmar och krage/axlar, sydde ihop så jag hade en lagom stor kvadrat som fylldes med en innerkudde. Resultat, en snygg kudde som matchar vår nya blåa soffa. Jag hoppas att den tjänar oss gott och att jag om några år med gott samvete kan slänga en utnött ankkudde.

Inga kommentarer: