lördag, mars 21, 2009

Förökning av stickmaskiner

På maskinstickningslistan berättade Nina idag hur hennes maskiner förökar sig, till synes av sig själva. Folk kontaktar henne och frågar om hon vill ha deras maskiner!!!! Jag blir djupt imponerad (och lite avundsjuk), vilken tur man kan ha, men som dom säger i sportens värld, en skicklig spelare har tur. Stickmaskiner ramlar nog inte över vilken klåpare som helst.

Men jag undrar ändå några saker. Hur länge tar det innan maskinerna börjar föröka sig? Vad gör man för att detta skall hända? Mina har ännu inte börjat, men är kanske ännu för tidigt?
I snart 5 år har jag haft två maskiner, så förutsättningarna borde ju finnas, tycker jag. Men den ena är en Brother och det andra en Silver Reed så dom kanske inte fattar tycke för varandra, eller så beror det på att den ena är nerpackad i garderoben för det mesta, bör dom kanske träffas oftare?

En elektronisk maskin vore inte helt fel, det skulle vara roligt att inte vara låst till 24 m rapportbredd. Häromdagen läste jag också att på elektroniska maskiner kan man invertera mönstret bara genom att trycka på en knapp, istället för att göra ett nytt hålkort (mycket tilltalande). Men, men, så länge ingen kommer och erbjuder mig en elektronisk maskin till ett kollosalt förmånligt pris, får jag harva vidare på min hålkortsmaskin. Den fungerar utmärkt, är robust och får inga konstiga elfel. Helt uppriktigt så räcker den gott åt mig för jag har mycket kvar att lära på denna maskin både när det gäller maskinens kapabilitet och finesser inom maskinstickning, så nog har jag utmaningar så det räcker. Sedan så har jag inte plats för fler maskiner heller. Men trots dessa förnuftiga argument, så kan jag inte låta bli att vara lite sotis. Grattis Nina, till tillökningen.

2 kommentarer:

Nina sa...

Man behöver nog ha två av samma sort skulle jag tro. Det var när jag skaffade en Silver reed (eller snarare dess föregångare Consul) till som det började hända saker. Så skaffa antingen en brohter eller en silver reed. Lägg dem tätt tillsammans under en säng och vänta och se om det inte dyker upp någon liten maskin till. :-)
Kanske inte riktigt så. Men att man får en maskin till skänks såhär hör nog inte till det jag föreställde mig. Det har snarare varit att jag köpt en maskin och fått en annan med på köpet. Köpt en annan maskin för att jag ville ha den nyare resårbädden som följde med.
Du kan trösta dig med att du är mycket mer produktiv än vad jag är. I helgen hade jag tänkt sticka klart minst en av de två koftor jag håller på med, men den nya maskinen störde planerna.

Surtanten sa...

Ja, fördelen med att bara ha/använda en maskin är ju att man måste sticka färdigt det pågående projektet innan man kan börja på något nytt.