måndag, mars 23, 2009

Våffeltider


Lagom till den stundande våffeldagen är dotterns våffelmönstrade tuck-kofta klar. Den blev ganska bra, om än lite väl lång. Dottern är så nöjd (faktiskt mer nöjd än mamma). I vanlig ordning gjorde jag den jättestor (jag köper alltid stora kläder och skor till henne i förhoppningen att de skall räcka ett tag, men hon växer ur allt i en rasande fart). Jag gjorde den storlek Small (damstorlek), före tvätt räckte den henne till knäna. Den krympte 15% i första tvätten som jag räknat med, men den är fortfarande lång och ärmarna får vikas upp en del. Planen är att hon skall kunna ha den i två, kanske tre år. Men tyvärr fick jag ”hjärnsläpp” när jag ritade upp mallen till ärmarna så jag gjorde dom väldigt smala nertill. Just nu är det OK, och vi får se hur mycket dom töjer sig. Annars blir detta den begränsande faktorn.
För första gången stickade jag en ”längsgående” knappslå, Tidigare har jag alltid stickat dom på ”tvären” eftersom jag monterat dom på maskin. Men nu har jag ju en linker, så jag enkelt kan montera ”lösa” grejjer. Jag måste säga att det blev riktigt snyggt, det kommer blir fler längsgående knappslåar.
Senast jag pratade om min linker, efterlyste jag en maskin för att fästa lösa trådar. Men nu har jag insett att även detta kan man göra med linkern ,d.v.s. trådar som kan fästas i sömmarna kan den ta hand om.
Nu har jag även lovat sonen en stickad tröja, i rättvisans namn. Han tycker att det bara är systern som får allting, och det enda han får är skäll.

Inga kommentarer: