fredag, mars 27, 2009

What goes around, comes around


Detta linne var ett av de första plaggen jag stickade på min Brothermaskin för fyra år sedan. När jag köpte Brothern var jag ivrig att testa alla nya finesser som inte min Silver Reed Lala hade. Det allra första jag gjorde var en ribbstickad, randig tröja till sonen där jag fick testa både resårbädden och fyrfärgsväxlaren. Efter detta gjorde jag en del spetsstickning och detta är alltså det första alstret i spetsstickning. När jag gjort detta linne insåg jag att jag måste lära mig sticka ”kantband” på maskinen. Denna har bara avmaskade kanter rakt av, speciellt halsringningen hade behövt en bättre avslutning. Det var då jag började prenumerera på maskinstickningstidningarna och därifrån lärde jag mig det. Nederkanten var inte heller helt lyckad det är en kort resårkant som tyvärr viker sig uppåt. Det hade varit snyggare med en annan typ av nederkant.
Även om detta linne har sina brister så tycker jag att spetsmönstret är urtjusigt, det kommer från boken Punch Card Pattern Vol.3 det är spetsmönster #642 på sidan 193. På senare tid har jag ledsnat på spetsstickning för det ”räntar” så dåligt, man får dra spetssläden 5-10 varv för att flytta maskor, för varje ynka stickade varv. Men det skall visst finnas maskiner som flyttar och stickar maskorna på samma gång.

Hur var det då med linnet, jo det var en 10-års present som uppskattades mycket och här om dagen kom det tillbaka hem till oss då dottern kom hem med en stor kasse begagnade kläder som hon fått. Nu är det lagom åt henne.

Inga kommentarer: