måndag, april 20, 2009

Allt klär en skönhet


Men vi andra får klä oss med mer omsorg. Själv är jag inte särskilt bra på sådant men jag har konstaterat att med vissa kläder kan spegelbilden se ganska trevlig ut, och andra gånger blir man rent rädd då man ser sig i spegeln.
Jag är bred nertill och ”smal” upptill, en raglan ärm eller rundat ok samt alltför kraftig A-linje eller empirerskärning (avskuren under bysten) förstärker päronformen. Prinsesskärning och isydd eller nerhasad ärm är betydligt klädsammare. Men det absolut viktigaste är ju att ha rätt storlek på rätt ställe. Men hur tillverkar man då perfekta kläder (stickningar)?
I ett fåfängt hopp att kunna lära mig detta beställde jag denna bok; Nicely Knit Lines, professional pattern drafting for machine knits, hand knits and crochet av Mary Louise Norman.
Boken eller häftet är på 148 sidor, en svartvit spiralbunden pappersbunt, inte särskilt imponerande i sin utformning. Den är ”utgiven” av Country Knitting of Maine, man kan handla direkt från hemsidan, men jag köpte boken av dom via e-bay. Totalt kostade den nästan 270 kr med frakt och det är ganska mycket för en pappersbunt så det gäller att innehållet verkligen är prisvärt.

Denna bok börjar verkligen från grunden, första kapitlet förklara vad centimeter är för något!!! Först kändes det som ett skämt, men sedan kom jag ihåg att den är skriven för amerikaner som gillar att mäta i tummar och fötter.
Den förklara hur man tar mått, och hur men gör grundmönster utifrån mätningarna. Därefter visar den hur man utifrån grundmönstret gör mönster till en rad olika plagg.
Än så länge har jag bara bläddrat i den och om jag verkligen har tålamodet och energin att lära mig att tillämpa detta återstår att se. Jag som alltid vill sticka på snabbaste och rationellaste sätt, t.ex. att sticka båda framstyckena samtidigt till en kofta och klippa isär dom istället för två separata framstycken som tar dubbelt så lång tid. Eller se bara på mitt pågående projekt (tröjan i bommull/lin), egentligen vet jag att jag borde göra sidopaneler och prinsesskärning, men trots detta så testat jag först att sticka med 220 maskor för att slippa sticka flera delar.

Men min dröm är alltså att se snygg ut, eftersom jag inte kommer att kunna åstadkomma detta genom att förändra min kropp så är drömmen ett tillverka kläder som döljer defekterna. Även om jag är rädd för att allt detta också förblir en dröm så kan man ju jobba på att förverkliga den. Och något av vad den lär ut kan man säkert ta till sig även om man aldrig blir någon expert på tillpassning.

2 kommentarer:

Prizillas pastiller sa...

...förstår vad du menar, men är ändå övertygad om att det kommer inifrån. Om du känner dig snygg så utstrålar du det - även om du är klädd i säck och aska!
Och med ditt uttryckssätt tror jag du är skitsnygg!
Kram och tack för grattishälsning!
Eva

Surtanten sa...

Tack Eva,
Ja allt handlar väl om att skapa illusioner, och tydligen har jag lyckats med någon.......