tisdag, april 21, 2009

Garn och Choklad


Mitt Garn och Choklad bytes paket har kommit idag. Tack Boel! Fint garn och super god choklad, vilket tur att påsklovet är slut så att jag kan njuta ifred.
Det här är första gången jag är med i ett Stickamera byte. Jag har tidigare varit jättesugen på att delta, men inte riktigt vågat anmäla mig eftersom jag känner mig lite utanför som maskinstickare. Rent förnuftsmässigt så vet jag att oftast när jag känner sig utanför så är det jag själv som ”ställt mig utanför” och inte andra som utesluter mig. Alltihop är alltså mitt egna ”hjärnspöke”. Det var Hemlisfrågorna som var upphovet till detta hjärnspöket; ”vilken typ av stickor använder du?” Tja när jag stickade för hand, för ca 15-20 år sedan, använde jag stålstickor (jätteute nuförtiden). ”Och tänk om jag skulle få ett jättetjockt garn av någon, som inte passar till stickmaskinen”… Men sedan tog jag mitt förnuft till fånga, skulle jag råka få ett tjockt garn så jag kunde testa ”vävning” på stickmaskinen, eller sticka på varannan nål (inget är omöjligt). Och Hemlisfrågorna…..det är ju inte 10.000 kronors frågan heller, det finns ju inga "rätta" svar, dom skall ju bara ge en beskrivning av deltagaren. Så nu tror jag att mitt hjärnspöke har spruckit (i vårsolen), och nästa gång det är en Hemlis skall jag vara med.
Men jag mjukstartade ändå med ett Garn och Choklad byte, det gick ju bara inte att motstå så jag anmälde mig bums, innan några spöken hann komma fram. Och hur gick det då, fick jag ett tjockt garn? Nejdå, Boel hade bemödat sig med att ta reda på att jag var maskinstickare och hittat ett garn som passade, nämligen Drops Alpacka. Ett underbart garn som jag använt tidigare och faktiskt har några rosa nystan av i mina garnlådor. Så detta jag fick passar perfekt som komplement, nu kan jag sticka något riktigt roligt. Vad vet jag inte just nu, men jag skall fundera, någon fint mönstrad kofta/tröja blir det nog, till mig eller troligast till dottern.
Tack igen Boel, detta förgyllde verkligen min dag. Tänk vad man kan bli lycklig över lite garn, choklad och omtanke.

2 kommentarer:

Boel sa...

Kul att du blev glad. Jag var lite nervös eftersom jag förstod att det är maskinstickning du gillar, något som jag inte kan något om. Som tur är så har vi en bra stickaffär för detta i närheten av där jag bor så jag fick bra hjälp.

Hoppas att du kommer på något trevligt att göra med garnerna så småningom!

Boel

Nina sa...

Drops Alapacka är perfekt för stickmaskin. Jag har stickat massor med pulsvärmare i detta garn. Stickbeskrivningen finns på min hemsida. Men jag minns inte om du har resårbädd eller inte. Mina muddar är resårstickade. Men det går säkert alldeles utmärkt att sticka tvåfärgsmuddar också. Läckert garna iallafall.