tisdag, april 14, 2009

Hemgjorda vikter


Till min Silver Reed Lala, medföljde bara två små 100 grams vikter. Med denna enkla plastmaskin hade jag ofta problemet att alla nålar inte stickade ordentligt. Anledningen till detta vet jag inte riktigt men det blev oftast bättre med mer tyngd på stickningen. Därför tillverkade jag egna vikter, genom att plocka stenar (75-350g) som jag sydde in i små tygpåsar med en krok. Dessa var till stor hjälp, även om Mary Anne Oger skriver i ett av sina stickhäften att det är typiskt ett amatörfel att använda mycket vikter. Men jag är ju amatör så jag fortsätter att använda mycket vikter, även om min Brothermaskin inte alls behöver lika många. Till Brothermaskinens resårbädd hör det stora vikter, men oftast så tycker jag att mina hemmagjorda är enklare att hänga (och sitter kvar) på uppläggningskammen.
Ibland när jag bara behöver pyttelite vikt, använder jag duktyngder. Dessa väger knappt 25 g och gör ingen större nytta på altanbordet men är utmärkta som kantvikter, speciellt vid stickning med KG-släden. Allra helst som jag inte fick med några ”KG-vikter” då jag köpte min KG-släde.

För några år sedan köpte jag en kort uppläggningskam (högst upp på bilden), och det är något jag rekommenderar. Den är så oändligt mycket lättare att jobba när man sticka mindre grejer. Jag har även några ”triangelkammar” som man fäster vikter på, dessa är bra men har grova tänder och kan ibland vara svåra att hänga på stickningen. Jag hade hellre haft några som liknade uppläggningskammen men var jättekorta.

Inga kommentarer: