torsdag, april 02, 2009

Min senaste stickbok


Detta är alltså mitt senaste inköp; Klassik stickning av Lise-Lotte Lystrup (123 kr på Bokus). Egentligen har jag bestämt mig för att inte köpa fler handstickningsböcker eftersom jag inte stickar för hand. Snarare försöker jag minska min samling av just handstickningsböcker, p.g.a. platsbrist.
Trots det blev jag nyfiken på denna bok, eftersom jag är väldigt förtjust i snittet på 30, 40 och 50-tals kläder, även om det kanske inte är min stil direkt. De flesta av modellerna har uppritade diagram med en del måttangivelser, så man kanske kan överföra modellen till stickmaskinen och stickledaren, om man vill.
Tyvärr är det väldigt lite text i boken. Lite information och kuriosa kring varje modell hade varit kul läsning. Nu består den i princip bara av 21 stickbeskrivningar (på toppar, tröjor, koftor, boleros, och halsdukar) som är översatta från engelska och använder engelska garner (även återförsäljarlistan är hel brittisk). Även om garnerna säkert går att hitta i Sverige så finns dom inte i min lokala garnaffär. Men eftersom jag nu inte ska handsticka något, så behöver jag inte bemöda mig om att hitta ett lämpligt ersättningsgarn eller åka in till Göteborg för att leta efter det rätta garnet.
Nej det är inte troligt att jag stickar något alls ur den här boken, men 123 kr var den värd bara för att det var snygga och intressanta plagg som man inte hittar i dom ”vanliga” stickböckerna.

Men kanske ändå.......En cape (en stor sjal med muddar) till mosters 80-års dag.........

Inga kommentarer: