onsdag, april 29, 2009

Ut i vårsolens glans

Nu är klockan sju på kvällen och det är 20 grader i skuggan, en jättehärlig dag. Men stickmaskinen, den står under sitt skynke och endast bakstycket är stickat på det som skulle bli min nya vår tröja. Ja, ja den blir nog klar någon gång. Anledningen till stickuppehållet är två, förutom det vackra vädret så har jag varit krasslig igen och tillbringar mycket tid i sängen. När jag orkar vara uppe vill jag hellre sitta ute och njuta av det underbara vädret än sitta uppe inne på den mörka övervåningen och sticka. Ytterligare en stor nackdel med stickmaskiner jämfört med handstickning, den är inte portabel. Visst skulle man rent teoretiskt kunna kånka ut maskinen i solen, men så hopplöst opraktiskt. Jag har bara en enkel uteplats och skulle i så fall måsta kånka in den varje kväll. Och jag undrar om vårluft, pollen och insekter verkligen är bra för stickmaskiner?

Men i min stickfantasi är den redan höst, och detta är ett positivt uttryck. Jag fantiserar om höstens yllestickningar. Jag är väldigt nyfiken på att testa två saker; gotländska stickmönster (rosor eller akvileja) samt jacquardstickning. Jag funderade på att kombinera det hela eftersom de gotländska mönstren ger långa flotteringar. Men att göra ett egen jacquardhålkort verkade tålamodskrävande tills jag ramlade på denna hemsida. Jag har inte testat det hela så jag vet inte om den är bra, jag är inte ens säker på att jag riktigt förstår hur den fungerar. Har någon av er testar den?

Men, men jacquard projektet ligger långt fram i tiden, det finns gott om tid att klura på detta.

7 kommentarer:

Nina sa...

Jacquardstickning är spännande. Jag har testat en del. Att göra hålkort till detta sticksätt är både tids-och tålamodskrävande. Det var faktiskt anledningen till att jag började kika på en elektronisk maskin. Där trycker man på en knapp och så var det klart! :-) Vad har du för resårbädd? Är det KR 850? Då kan du göra mycket häftigare jacquard än vad jag kan med Silver Reed.

Jag ägnar mig också mest åt teoretisk stickning just nu. Har en ond axel som inte riktigt går att förena med för mycket stickande. Men läsa böcker och planera kan man. :-)

Surtanten sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Surtanten sa...

Jo, jag har en KR-850 resårbädd, samt en KRC-800 fyrfärgsväxlare. På vilket sätt är en KR-850 "extra bra"?
Jag fick med en del jacquardhålkort "på köpet" och jag skall kanske testa dessa innan jag försöker göra egna.
Vilken typ av garn är bra att använda?

Nina sa...

Med den resårbädden kan du göra en "bird-eye" baksida. Då stickar maskinen varannan nål på resårbädden och det blir mycket bättre balans. Läs mer i "Machineknitters guide to double jacqard" av Betty Baily som jag såg i ditt urval av böcker. Med Silver Reeds resårbäddar kan man antingen sticka så att resårbädden stickar varje varv. Då blir det fler varv på resårbädden än på huvudbädden. Eller med senaste resårbädden kan man göra en inställning så att resårbädden stickar vartannat varv. Jag får inte det att lyckas riktigt. Det blir en massa tappade maskor.

Du behöver använda ett rätt tunnt garn. Som mest "3-ply" eftersom du stickar på varje nål. Annars får man vara oortodox och sticka på varannan nål. Det lär gå har jag läst, men jag har inte provat det. Alla andra rekommenderar tunnt garn.

Testa med korten du fick med först. Det är mycket nog att förstå tekniken och när du gjort det kan du ge dig ikast med att skapa egna kort. Det ska bli kul att se vad du åstadkommer!

Nina sa...

Hej Surtanten!
Jag skrev ett långt svar på dina frågor som en kommentar igår och fick då beskedet att du skulle godkänna kommentaren först. Ligger det och väntar på godkännande någonstans eller har det försvunnit ut i cyberrymden?

Surtanten sa...

Nu har jag hittat din kommentar, tack för den. Det är jag som tjorvar runt med olika inställningar utan att riktigt veta vad jag gör, bloggande är mer förvirrande än maskinstickning.
Vi får se om det nu fungerar som jag tänkt mig.

Nina sa...

Ja, det är inte lätt det där med inställningar. Jag har kämpat hela kvällen för att få in bilder på min blogg. Och så visade det sig att det var en bugg i programmet som gjorde att det inte fungerade och inte fel på mig. Men till slut fungerade det iallafall. :-)