måndag, maj 11, 2009

Gotländsk sticksöm


Jag har sagt att jag inte skall köpa fler stickböcker eftersom jag har för mycket böcker, jag har för mycket garn, ja, jag har för mycket grejer överhuvudtaget.

Tja, här är mitt senaste nyförvärv Gotländsk Sticksöm av Violet Bergdahl och Ella Skoglund (1983). Jag fick tag i den på antikvariat för ett bra pris, och i det läget tvekade jag inte en sekund. Den är bara 8 mm tjock så jag skall nog lyckas klämma in den i bokhyllan.

Nu har jag två böcker med gotländska mönster eftersom jag även har Inger och Ingrid Gottfridssons bok, The Mitten Book som är den engelska versionen av ”Gotländska stickmönster”. Behöver man då båda böckerna? Ja, det kan man verkligen undra. Båda baseras till viss del på Hermanna Stengårds klassiska bok Gotländsk Sticksöm (1925).

The Mitten book har 40 stycken flerfärgsmönster för tumvantar. Rosor i flera varianter, akvileja, blomkvistar, murgröna, solhjul, rutor m.m. Den är en riktig mönsterskatt.

Gotländsk sticksöm (1983) har inte lika många flerfärgsmönster. Många överlappar, men inte alla, bland annat saknas den klassiska ”Gotlandsrosen”. Däremot innehåller den beskrivningar på tröjor, koftor, fingervantar, tumvantar, strumpor, mössor, en tunn spetsstickad sjal och underbara ”estniska” fingervantar. En del i flerfärgsmönster och andra är strukturmönstrade. Denna bok är alltså mer en stickbok, och en mycket trevlig sådan.


Så, frågan var behöver man båda böckerna? Är man maskinstickare och är ute efter mönster så räcker det med Gottfridssons bok. Är man handskickare eller boksamlare då behöver man naturligtvis båda.

1 kommentar:

Jullan sa...

Åh! Vilket fynd! Nu blev jag sticksugen igen. Älskar att sticka just vantar!