måndag, maj 25, 2009

Manuell stickledare


Det här med stickbeskrivningar är ju ett bekymmer när man börjar sticka på maskin, om man inte har en stickledare eller fiffiga datorprogram. När jag startade på min Silver Reed Lala, var jag helt novis utan någon som helst kännedom om var man skulle leta efter användbara beskrivningar. Jag löste problemet på ett mycket enkelt och nästan banalt sätt. Jag ritade upp modellen (ofta snodd från Drops mönsterbank) i en lagom skala på millimeterpapper. Stickade därefter ett maskprov enligt konstens alla regler. Utifrån detta maskprov räknade jag ut hur många maskor och varv varje millimeter och centimeter motsvarade. På detta sätt fick jag enkelt en översikt över hur plagget skulle formas med ökningar och minskningar. Och genom att märka ut olika ”varvtal” på ritningen kan man hela tiden följa var man är på plagget. Så här efteråt så inser jag att detta faktiskt är en manuell stickledare. På bilden ser man ett par byxor som jag stickade, man ser även att en blyertspenna hade varit lämplig att använda....

Detta kräver ju en hel del skalning och räknade, så en miniräknare är nödvändig, men matte är ju kul. Allt räknande av varv och maskor, ökningar och minskningar på olika ställen av plagget gjorde att det kändes som om jag verkligen gjort plagget från scratch, d.v.s. även gjort modellen (själva mönsterkonstruktionen).

När jag fick en riktig stickledare så saknade jag faktiskt detta räknande. Det kändes väldigt banalt med stickledaren där man bara ritar upp modellen på plastarket, stickar maskprovet, mäter och gör inställningarna. Miniräknaren behövde inte komma fram en enda gång, trist.

Men i vanlig ordning tar latmasken över och nu tycker jag stickledaren är en utmärkt uppfinning.

1 kommentar:

April sa...

Jag gillar din blogg! Jag lägger den i mina favoriter. Läste om din anktröja! Vilket avancerat nybörjarprojekt, och snygg blev den också! Ha det gott på resan, och hoppas det blir någon liten garnaffärsvisit också. Anna