tisdag, maj 19, 2009

Present dax

Skolavslutningen närmar sig med stormsteg och återigen är det dags att avtacka en fröken. Sonen är väldigt mån om att fröknarna skall få presenter för dom är så snälla, alltså dax att producera ytterligare en linsjal. Detta, tycker jag, är en väldigt bra present, enkel att göra, tar bara några timmar att förfärdiga, materialpris ca 100 kr, och riktigt tjusig och snygg. Passar dock bara damer (tror jag). Förra sommaren när barnen slutade på fritidshemmet tänkte vi ge presenter även till de fröknarna. Detta gav mig dock lite problem då ena ”fröken” var manlig. (Moderna barn kallar alla lärare/ledare för fröken (även svartbältade ju-jutsuinstruktörer med kulmage) och det är helt könsneutralt). Ja, dom fröknarna fick tyvärr aldrig några presenter för jag blev sjuk. Nu är det skolfröken som skall avtackas, en dam som säkert kan uppskatta en tjusig sjal.

Iden till dessa sjalar är naturligtvis snodd. För ganska många år sedan (strax efter det att jag köpt min Silver Reed Lala) var jag i Stockholm och passade då på att gå på Hemslöjden. Där hade dom ursnygga stickade sjalar, som också var ur-dyra. Jag började prata med expediten och hon berättade att även hon tyckte att dom var snygga och dyra, därför höll hon på att sticka en för hand. Man skulle ha 16/2 lingarn och stickor 2 eller 2.5 mm och sticka slätstickning. Då insåg jag att detta skulle bli perfekt på stickmaskinen, slätstickning klarade ju ”Lala” galant. Så jag knallade därifrån med två rullar lingarn istället för den superdyra sjalen. Efter det har det producerats minst 10-15 linsjalar som givits bort som presenter vid avslutningar, födelsedagar, besök, och som ”tack för hjälpen-presenter” m.m. Jag har till och med tappat räkningen på vilka som har fått, och vilka som ännu kan föräras en.

Storlekar och utföranden har varierat lite. Den största jag gjort är på ca 188 maskor och ca 600 varv (garnåtgång 2,5-3 hg av 16/2 lingarn), de små är på mellan 80-90 maskor och ca 500 varv (garnåtgång drygt 1 hg av 16/2 lingarn). Bredd och längd är givetvis en smaksak, så även maskstorleken. Jag använde T3 på Lala (mellanstickare) för det var den minsta som var praktiskt att sticka med. Trots detta hade jag ibland problem med att få nålarna att sticka ordentligt då maskorna var så små, en ”fine knitting bar” hade kanske kunnat hjälpa men sådan finns inte till den maskinen. På standardstickaren använder jag T6, men kanske kunde något mindre maskstorlek vara snyggt.

Stickningen är rena racerstickningen, garnet flyter lätt och är lättstickat, det är bara att sitta och dra fram och tillbaka med högsta speed, samtidigt som man drömmer sig bort till en solig strand (eller en solig junikväll i Norrbotten). Garnrullarna har jag stående på en plankbit där jag slagit ner några stora spikar för att hålla rullarna. Jag har även stickat en enfärgad sjal lintow 8/1, det blev mycket effektfullt med den ojämna ytan, men tyvärr luddade sjalen förfärligt i tvätten. Jag vet inte om den luddade även vid användandet eftersom jag gav bort den.


Beskrivning på en mellanstor linsjal.

Storlek ca 40 x 200 cm då den är blockad (den kommer att bli längre efter en tids användande). Garnåtgång 200 g av 16/2 lingarn. Lägg upp 130 maskor med kedjeuppläggning och sticka slätstickning T6 (standardmaskin). Komponera färgerna efter eget sinne. Sticka ca 570 varv. Avmaska. Den sjal jag gjorde denna gång är tvåfärgad på absolut enklaste sätt, ena halva är mörkare och andra halvan ljusare. Dvs. först stickade jag upp hela ena rullen, därefter den andra.

Jag blockar och pressar sjalen hårt. Då får den en blank och lite ”krispig” struktur, som är effektfullt då man ger bort den. När man använder den, töjer den sig på längden och blir mycket mjuk och skön mot halsen.

Ändarna (uppläggning/avmaskningskanten) kan bli lite för breda. Därför har jag tidigare alltid plockat upp maskorna på 2 mm stickor och gjort en tight avmaskning för hand. Jag tycker att det är snyggare om änden drar ihop sig istället för att vara ”trumpet formade”, men numera är jag för lat för att göra detta och någon större betydelse har det inte.

Jag rekommenderar färgat eller blekt lingarn, inte oblekt då det har en mycket grövre struktur. Lingarn till bra pris hittar man på Borgs vävgarner, betydligt billigare än att köpa det hos Hemslöjden.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Du skriver att du blockar sjalen vad är det?

Surtanten sa...

Blocka är svengelska, den korrekta svenska termen vet jag inte. Men vad jag menar är att jag spänner upp den färdiga sjalen på en platta där den får torka. Då blir den platt och alla kanter blir raka.
Jag har en tretex skiva som jag klätt med ett rutit tyg (hjälplinjer vid blockandet). Jag sköljer stickningen i ljummet vatten (med några droppar tvål för att väta bättre), kramar ur ordentligt och nålar upp plagget på plattan i rätt storlek och låter det torka. Sjalen pressar jag sedan ordentligt. Man kan hoppa över blockandet och bara pressa den platt, men det är bökigare eftersom den nystickade sjalen rullar ihop sig och det är inte lika lätt att få den snygg, jämn och kanterna raka.

RainyNight sa...

Å! Tusen tack för beskrivningen. Jg ska nog försöka mig på att göra den för hand. Jag har ingen stickmaskin (än).
Liisa

Surtanten sa...

Att handsticka en linsjal är nog ett ganska tålamodsprövande projekt. Men i och för sig en bra stickning framför TV, då man helt kan koppla bort hjärnan från stickningen. Jag skulle rekomendera att du provstickar med lite olika stickor. Det är troligt att man får en snyggt resultat även på något grövre stickor tex 3 eller kanske t.o.m. 3.5. Jag har ju stickat på T6 och det är inte pyttesmå maskor.