fredag, maj 08, 2009

Enkät och utlottning

Till min stora glädje var det hela 14 stycken som svarade på enkäten, tack för det! Det ni uppskattar mest är maskinstickningstips (14 röster) därefter maskinstickningens vedermödor (12), bra länkar (10), personliga betraktelser (10), stickbeskrivningar (9), boktips (9), hålkort (8), flitig uppdatering (7) och sist (och minst) dagens händelser (3).

  • Maskinstickningstips efterfrågas allra mest… För att citera ett klassiskt replikutbyte; ”Jag skall lära dig allt jag kan”. – ”Ja, de tar ju inte lång tid”. Jag är amatör och har ingen stor kunskap eller erfarenhet att ösa ur. Men jag skriver om det jag gör och kan ju kanske sno något bra tips här och där, och vem vet det kan vara till nytta för någon. Dessutom kan ju ni bidra med insiktsfulla kommentarer.
  • Maskinstickningens vedermödor är definitivt något man kan skriva mer om. Oftast vill man ju visa sig duktig och skriva om det som fungerat, och helst glömma alla misslyckanden och klantigheter man gjort. Precis som inom forskningen så skriver och pratar man bara om sina lyckade experiment. Men det lyckade experimentet bekräftar bara den hypotes man hade (det man redan visste), det är de misslyckade experimenten och problemen som tvingar en att tänka nytt och leta efter nya vägar, och det är då man lär sig något. Kort sagt fram för mer problem och klantighet, och med lite tur kan vi med gemensamma krafter reda ut orsaken till problemen.
  • Ibland har jag varit rädd att jag skriver för mycket personliga utläggningar, men det tycker ni tydligen är helt OK, och det ät väldigt roligt och smickrande (tänk att någon vill läsa vad ”lilla jag” tycker och tänker). Dessutom stickar inte mina kompisar (konstigt folk) så jag har ingen att prata stickning, garn och dylikt med, därför är det roligt att ge utlopp för detta i ”personliga betraktelser”.
  • Jag skall jobba på min länklista.
  • Stickbeskrivningar vill ni också ha, där har jag kanske inte så mycket att bidra med egentligen. Jag använder oftast stickledare och då blir man lyckligt oberoende av exakta beskrivningar, däremot ska jag kanske skriva om mina millimetermönster som jag använde innan jag hade stickledaren.
  • Jag älskar böcker och vill mycket gärna samla på dom, vilket medför alldeles för mycket böcker av alla de slag. Jag försöker numera tygla denna samlarmani, med varierande framgång. Mina stickböcker dyker nog upp här och där i inlägg.
  • Hålkort trodde jag skulle vara jätteviktigt, men ni är tydligen inte alls lika hålkortsfixerade som jag. Men sådant beror ju mycket på vilken maskin man har.
  • Flitig uppdatering är inte så jätteviktigt. Jag tolkar detta som om innehållet är viktigare än uppdateringsfrekvensen. Tur, för nu under sommaren lär uppdateringarna komma glesare.
  • Dagens händelser är ni inte särskilt intresserade av och det var ju bra för det brukar jag inte skriva om. Själv tycker jag det är tämligen ointressant att läsa om vad folk ätit till middag och dylikt, speciellt om dom inte lämnar ut receptet.

Till slut, med hjälp av miniräknarens slumptalsgenerator plockade jag fram siffran 4. Vinnaren är alltså Annica i Skåne, jag har inte kvar din adress men om du skickar den till haxansurtant@yahoo.se så skickar jag dig boken.

3 kommentarer:

anellu sa...

Hej!
Tack för boken, den kom idag! Har bara hunnit bläddra i den, men det lovar gott. Jag får ägna några regniga dagar åt att lusläsa den. De soliga dagarna används mest till trädgårdsarbete.
MVH
Annica i Skåne

anellu sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
April sa...

snygg blogg! Jag har helt enkelt inte hunnit fundera på stickmaskinen och dess vänner på ett tag. Men allt blir ju bättre bara om ett par veckor. Så är det alltid! Då ska jag följa din blogg noga, och även sätta fart på min egen.