måndag, juni 15, 2009

Finns det ylle-gener

Här har varit tyst ett tag, jag hade förberett ett inlägg om min nya bommull/lin tröja. Problemet är bara att den aldrig blir färdig, inte för att det strular utan jag har bara ingen sticklust. Kvar att sticka är ärmarna och kantband till halsringningen. Skulle kunna gå på en dag eller två, bara jag jobbade lite. Men trots att jag varje morgon vaknar med föresatsen att idag skall jag sticka, så blir det inte mycket gjort.

Vad jag kan minnas så har detta aldrig drabbat mig när jag håller på med yllestickningar, men det är inte alls ovanligt då jag stickar i andra material. (Bevisas av mina två UFOn som är ”icke ull”).

Varför är det så mycket roligare att sticka i ullgarn? Ett enkelt svar kunde vara att i ull stickar jag oftast med tjockare garn så att det går fortare. Men jag tror inte att det är så enkelt, jag tror att på något sätt trivs jag bättre med ull. Det är en jättehärlig känsla att få en varm och gosig ylletröja färdig. Jag får inte alls samma kick av en färdig bommullströja, hur snygg den än är. Visst låter det knasigt, men det måste vara något nedärvt från stenåldersgenerna, större chans att överleva med en ylletröja än med en bommullströja. Jag undrar om yllegenen sitter i närheten av mina hamstergener, för det måste ju också vara ett förhistorisk arv, behovet av att samla förråd av allting.

Är det fler än jag som har ylle-gener? Eller kan det finnas andra förklaringar?

3 kommentarer:

Nina sa...

Det där med den tappade sticklusten känner jag igen. Drabbar mig med, men det spelar ingen roll vilket garn jag stickar med tyvärr. Ibland har jag plockat av det aktuella plagget på restgarn och helt enkelt stickat något annat. Ibland blir lusten att sy större än att sticka och så blir de stickade plaggen hängande eller vanligare det fattas någon del. Jag tar det med ro, inspirationen brukar alltid infinna sig igen. Men varför måste du sticka med bomull? Prova att sticka något läckert i tunn ull och spets. Då får du lite ullkänsla men något som kan passa på sommaren.
Fast just nu behöver man varma tröjor, åtmistone här i mellansverige.
Ha en skön midsommar!

Surtanten sa...

Du har rätt Nina, sommartröjor behöver inte vara bommull, och ylletröjor behöver inte nödnändigtvis vara tjocka. Jag får nog försöka bredda mitt tänkande lite grann.
Men en stor anledning är också att jag har flera kg bommulls- och bommull/lin-garn i mitt lager som jag ville göra något av, detta i min strävan att minska mitt garnlager.
Men till hösten är säkert sticklusten tillbaka...

Nina sa...

Då skulle du ju kunna sälja lite bommul/lin-garn till mig. Så minskar ditt lager och du kan köpa ull istället. :-) Vi kan ta det efter semestern. Jag kan iallafall inte sticka nu pga min axel. Så det får vänta till nästa år.
Ha en skön sommar!