torsdag, juni 18, 2009

Semester



Stickmaskinen har semester. Den har blivit grundligt dammsugen, tryckstången utdragen och skynket överdraget.


Snart åker vi norrut för att skåda ljuset. Västkusten har sina fördelar så som räkor, äggost, salta bad m.m., men det är ju så förfärligt mörkt både sommar som vinter. Nu är det äntligen dags att åka upp till norr- och västerbotten för att få lite dygnet runt ljusterapi. Visserligen skall mesta tiden tillbringas i västerbotten och det är för långt söderut för en riktigt effektiv ljusterapi (där skymmer det ju lite mitt på natten).


Tänk om man gjorde en Sverige-resa i garn, det vill säga, besökte alla spännande garnställen på sin tripp genom Sverige. Det hade varit något att blogga om. Eftersom vi bilar upp, så vore det genomförbart. Men det finns en allvarlig hake….

Jag har 37 kg garn i mitt garnlager. Så som min hälsa varit det senaste året, så tvivlar jag på att jag någonsin kommer att kunna göra slut på detta stora garnlager, och det ger mig lite ”ångest” ibland. Jag har därför lovat mig själv att hädanefter bara köpa garn i nödfall för specifika projekt, så inga fler ”bra att ha” inköp. I det läget är ju ingen ide att göra en garnturné när man absolut inte skall köpa något, det skulle bli rena tortyren.

Men låt oss hoppas att hälsan förbättras så jag kan sticka mycket de närmaste åren. Då behöver kanske mitt garnlager fyllas på och jag kan förverkliga drömmen om en garn-turnén. För ni måste väl hålla med mig om att det är en oemotståndlig ide.


Istället får det bli ett och annat intressant (tycker maken alltså) besök på plantskolor.

Som sommarbild får ni får njuta av några få av makens 50 pioner som hunnit börja blomma denna kalla försommar, och håll med om att dessa skönheter kan vara värda några plantskolebesök.


Önskar er alla en skön midsommarhelg, sommar och semester, nu det kommer nog att vara glest mellan inläggen ett tag. För det första kommer det inte hända något på stickfronten, för det andra är jag en stor bakåtsträvare som är övertygad om att man kan överleva semestern utan både bärbardator eller mobilt bredband……..

2 kommentarer:

Anonym sa...

Efter en del googlande hittade jag din blogg. Surtanten? Lite väl självkritiskt tycker jag.

Jag vet inte om ämnet för bloggen egentligen är nått för mig men jag skall försöka titta in då och då. på nått sätt enklare att få en uppfattning om vad som pågår än att skicka e-mail.

/Jerker

Anonym sa...

Hej!
vad sugen jag blir på att återuppta mitt maskinstickande!! Stickade väldigt mycket för drygt 20 år sedan.
Hälsningar!/ Eva