onsdag, juli 29, 2009

Super-virknålar



Idag kom mina nya virknålar från Stäkets Hantverk. Jag har alltid gillat att virka, men mina kassa händer omöjliggör numera virkning i någon större skala. Men jag kan fortfarande virka korta stunder så jag har bestämt mig för att virka en tjusig halskant runt min omtalade bommull/lin tröja (för nu är den nästan klar). För att underlätta virkningen beställde jag den omtalade supervirknålen Clover Soft Touch. Jag hoppas att den skall vara så fantastisk som det sägs, och att den därmed skall underlätta virkningen så mycket att även mina ynkliga händer klarar en skaplig stunds virkning.

Jag beställde storlek 2.5 och 3.5 mm, tanken var att detta skall vara lagom ”mitt-i-mellan” storlekar som passar de flesta av mina virkövningar som oftast utförs i stickgarn då virkningen är ett komplement i mina stickprojekt.


Min dotter är också väldigt sugen på att lära sig virka, men hittills har min undervisning inte varit särskilt lyckosam, vi har inte kommit längre än till halvdana luftmaskor. Hon är vänsterhänt och själv är jag högerhänt så det blir lite bakvänt när jag skall visa hur man gör. Men vi får väl sätta oss ner med de nya virknålarna och boken ”Stickning och virkning för vänsterhänta” och se om det går bättre. Fungerar inte det får jag överlämna undervisningen till slöjdfröken och nöja mig med att bidra med uppmuntran och glada tillrop.

Inga kommentarer: