tisdag, augusti 11, 2009

Bohus Stickning och stjärnorna



Idag var jag och barnen på utflykt till Uddevalla. Målet var Bohusläns museum och deras utställning ”Bohus Stickning och stjärnorna”. Barnen var helt med på noterna, jag behövde inte ens muta dom med ett besök på McDonalds eller liknande. Men visst, det var inte det mest spännande museibesök dom varit på, Universeum (Gbg) och Teknikens hus (Luleå) är mer i deras smak. Men dom tyckte tröjorna var fina och sonen ville ha en, men å andra sidan vill han ha det mesta han ser. Framför allt tyckte dom att det var en rolig utflykt därför att dom visste att jag ville gå dit eftersom jag gillar stickning. Tänk vad dom börjar bli stora! (Ivarjefall ibland).


Vad tyckte då jag? Jag har redan tidigare läst om historien bakom Bohusstickning, därför gav inte utställningen någon ny information. Men tröjorna är underbara. En fick man klämma och känna på, underbart mjuk och skön. Utställningen var inte särskilt stor, ungefär 10-15 montrar med olika plagg, de flesta kan ses på Solsilkes hemsida. Till detta kunde man se filmen Stickspåret.

Jag tog några bilder även om jag inte hade klart för mig om fotografering var tillåten, men ingen slängde ut mig så jag antar att det gick bra.


Ja, det går inte att komma ifrån att tröjorna är underbara, men som jag skrivit i ett tidigare inlägg har jag varit tvungen att inse att dom inte går att återskapa på en stickmaskin (i varjefall inte av mig). Men i mitt nästa liv, då skall jag förutom att vara frisk, stark, snygg, intelligent, och charmig, ha svartbälte i karate och ju-jutsu, OCH så skall jag sticka en "äkta" Bohuströja (det sista bestämde jag idag). Vilken vet jag inte ännu, men det finns ju gott om tid att tänka på detta eftersom jag planerar att harva på i detta liv ett bra tag till.

Inga kommentarer: