fredag, augusti 28, 2009

Höstförberedelser


Dags för lite höstfärger på bloggen. Jag gillar höst, i och för sig gillar jag vinter också, och våren och sommaren. Men alla vurmar ju för våren och sommaren så dom årstiderna lämnar jag därhän och slår idag ett slag för HÖSTEN. En vacker solig dag med hög klar frisk luft, det är härligt tycker jag. Livet återgår till ”normala” rutiner och man kan börja sticka gosiga ylletröjor igen.

Nu är det ju inte höst här på västkusten ännu, det är 20 grader varm och den meterologiska sommaren kan visst räcka ända in i oktober. Men jag är ju norrbottning i själ och hjärta och där börjar hösten i augusti/september. Så i väntan på att hösten skall komma även här jobbar jag nu på två projekt, för det första sonens ylletröja och det andra är min sjalkofta. Ibland skall man ju tänka på sig själv, och därför började jag på min kofta först. Jag har ett italienskt öglegarn i 70% cashmere 30% silke. Jag stickade en provlapp som jag tvättade i maskin och till min förvåning krympte den inte ett dugg. Den känns inte heller riktigt som jag hade väntat mig, visserligen är den mjuk och skön, men det ger ingen ”ullkänsla”. Nu har jag ju inte någon erfarenhet av cashmere, så egentligen vet jag inte hur det skall kännas. För att stilla min misstänksamhet eldade jag lite på en garnstump. Den brann bra, det fräste som en stubintråd och luktade bränt hår, så garnet är säkert precis det de utger sig för att vara. Och den färdiga koftan kommer jag att hålla långt borta från elden, så bra som det brann.


Modellen kommer från februarinummret av MKM. En stor rektangel stickad på tvären, med ärmhål. Och ärmarna är ”isydda” och formade med ärmkulle. Tuckstickning behövs naturligtvis för att den skall bli tillräckligt bred (90 cm). Detta verkar ju enkelt och jag hoppas att det blir bra, för detta garn är besvärligt att repa upp. Om man skall tro på provlappen så kommer det att bli jättebra. Öglegarnet ger en lite frotteliknande karaktär, och tuckstickningen ger mönstring. På barnens inrådan kommer jag välja det svarta garnet, jag kunde helt enkelt inte bestämma mig om jag skulle ta det vita eller svarta garnet så jag lät dom bestämma.

Inga kommentarer: