onsdag, augusti 19, 2009

Mitt UFO



Igår tog jag itu med mitt UFO, ett lagom jobb framför TV och friidrotten. Jag borde kanske anmält mig till VM-stickningen, men jag tror inte det fanns någon kategori för detta. Jag repade nämligen upp mitt UFO. Detta var en fin tröja i silkegarn, som var helt färdigstickad och nästan helt ihopsydd. Problemet var att modellen var förfärligt missklädsam och det fanns inte en chans att jag någonsin skulle komma att använda den. Så för att inte låta det fantastiska silkegarnet förfaras så fanns inget annat att göra än att repa upp det hela och förhoppningsvis sticka något mer lyckat någon gång. Det var tur att det var både förmiddags och kvällspass på friidrotten för det tog mig nästan hela dagen att repa upp detta UFO. Jag hade varit så förfärligt noggrann när jag sydde ihop det och fäste alla trådar, så det var ett rent helsike att hitta alla trådändar och ”sprätta” sömmarna. Det har man för att man för en gång skull varit noggrann, då får man bara dubbelt jobb när det hela skall göras ”ogjort” igen.


Jag funderar på att sticka en tenniströja (långärmad med krage och sprund) av detta garn, jag har en beskrivning i en stickbok (Creative Machine Knitting av Sally-Anne Elliott (amerikansk tror jag)), men skall jag vara helt ärlig så förstår jag inte riktigt beskrivningen. Det står så här ”The shirt has a yoke effect produced by wale deflection on either side of the placket.” Jag trodde min engelska var ganska bra, men det är uppenbarligen fel för jag fattar ingenting. Jag har i varjefall förstått att man skall flytta maskor för att få någon speciell effekt på oket. Men jag har inte riktigt fattat hur och vad man vinner på detta eller om man kan skippa det och bara sticka rakt upp och ner. Men det är ett senare problem för detta är ett projekt för framtiden. Nu skall jag ta itu med sonens ylletröja.


Jag är mycket nöjd att jag tagit itu med mitt UFO. I tre år har den givit mig dåligt samvete och sett förebrående på mig från stickkorgen. Men puh, det hade den ingenting för, nu ligger den här som tre tjusiga garnnystan.

2 kommentarer:

Prizillas pastiller sa...

...men oj va garnet ser vackert ut. Jag har också funderat på att repa upp ibland, men jag syr också ihop för hand och fäster alla trådar så noga så det krävs ett jordskred för att få upp dom. Förstår precis hur du har det!

Surtanten sa...

Ytterligare en bra sak med en linker, den syr kedjesöm som är enkel att repa upp.