tisdag, september 29, 2009

Cut and sew


När jag gör mönsterstickade tröjor och koftor använder jag mig oftast av cut and sew halsringningar. Jag har tyvärr en förmåga att komma i otakt i mönstret om jag skall sticka sidorna var för sig. Det hjälper inte att jag är noggrann och noterar på vilken mönsterrad jag var et.c., det blir ofta galet i alla fall. Visserligen är cut and sew kanten otroligt ful, men med en dubbel halskant kan man gömma den och slipper se eländet.

Jag har gjort plast mallar som jag använder för att få rätt form och storlek. Men jag har alltid haft bekymmer att överföra mallen till det stickade ”tyget” så att jag vet var jag skall sy. Jag har testat både tuschpennor och markeringspennor, men stickningen glider runt eftersom man måste trycka så hårt. Jag har testat att nåla fast mallen och sy direkt, men det var otroligt bökigt och jag vågar absolut inte klippa först och sy efteråt. Men här om dagen surfade jag runt på Stäkets hantverks hemsida och hittade något som heter rullkrita. Den har ett litet hjul som hjälper att pytsa ut kritan när man drar. Detta lät ju idealiskt, men tyvärr var detta en utgående produkt och det enda som fanns kvar var refillpatroner. Men Eva tipsade mig om att leta i lapptekniks affärer. Hos Ylvas Quiltrum hittade jag Clover Charco liner som kostade 70 kr. Dessutom beställde jag Evas refillpatroner, så nu hoppas jag att jag har krita för lång tid framöver.

Rullkritan fungerar riktigt bra, den rullar lätt och drar inte i ”tyget”. Däremot får man dra ganska många gånger innan man får en bra och tydlig linje. Linjen försvinner dessutom ganska lätt så man bör sy genast, innan man ”skakat” bort all krita. Men detta är ändå det bästa markeringsverktyg jag testat på stickade material.

Jag syr med en liten tät zig-zack på maskin och därefter är det bara att plocka fram saxen. Tidigare tyckte jag det var jätteläskigt att klippa i stickningen. Jag var så rädd att jag missa någon maska så jag sydde två varv, men jag har insett att det räcker med ett varv. Man ”säkrar” ju maskorna en andra gång då halskanten monteras på.

Nu är halsringningen sydd och klippt, dags att ställa undan symaskinen och montera axeln. Därefter är det bara halskanten kvar att sticka och lite mer montering......Hmm…. undrar vad jag skall börja på härnäst?

3 kommentarer:

Linda sa...

Jag har ju såna "kritare". De fanns i lagret på den tygaffär jag tog över. Nu får jag ångra att jag inte satt ut dem i shopen :-)
Tror att det följer med refill i dem också, kanske...?

Surtanten sa...

Ja, Linda det var synd, jag skulle ha köpt på stuts. Men å andra sidan sade Eva på Stäkets hantverk att dom sålde väldigt dåligt bland stickare. Men om min "kritare" pajjar eller om någon annan är intresserad så kan vi ju kanske hitta det hos dig.

Linda sa...

Jag kan säga att de sålde väldigt dåligt bland "sömmare" också. Däremot gick pennorna bra.

Du får starta en ny trend, Cut and Sew...jag vill gärna lära mej!