onsdag, september 09, 2009

En sjalkofta är på gång


Igår jobbade jag flitigt vid stickmaskinen. Men när båda ärmarna var klara och jag skulle blocka dom visade det sig att den ena ärmen var större än den andra. Min första tanke var att det var den nystickade ärmen som var uttänjd av att hänga på stickmaskinen. Men verkade helt enkelt större och vill inte dra ihop sig. Ärm nummer två är stickad på rätt maskspänning, det vet jag, frågan är nu vad hade jag egentligen för maskspänning då jag gjorde den första ärmen???? Jag var ganska säker på att jag hade rätt inställningar då också, men det kan jag ju inte ha haft, eller.... Och vilken av ärmarna är egentligen stickad först och vilken är tvåa??? Fullständig förvirring!

Bara det inte är något fel som är trasigt på maskinen (hjälp).

Vad gör jag nu? Det ser ju lite fånigt ut med olika stora ärmar, och vilken är rätt? Jag ser ingen annan utväg än att sticka en tredje ärm, och hoppas att två blir ungefär lika stora, om nu garnet räcker….

Jag har väldigt stora förhoppningar på denna sjalkofta, min plan är att den skall bli fantastisk och därför delar jag med mig av beskrivningen, om än summarisk..

Jag har fotat diagrammet i tidningen, för att ni skall förstå min beskrivning. Jag undrar om man blir stämd för att lägga ut detta? Bäst att gardera sig med en noggrann källanvisning; Beskrivningen är av Wendy Piper och egentligen avsedd för grovstickare, den är gjord för garnet Shades of Cashmere Lamb’s Wool Slub, och är publicerad i MKM (Machine Knitting Monthly) i Februarinumret 2009. Och där kan ni läsa den fullständiga beskrivningen.

Jag anger centimeter måtten för st L. Man stickar alltså en rektangel med 90 cm kortsida, efter 49 cm avmaskar man ca 34 cm för ärmhål, och ”maskar på” igen med e-rap och fortsätter att sticka 42 cm till nästa ärmhål. OBS:Ärmhålet börjar 16 cm in från vänstra kanten. Den ”överkant” som bildas blir en sjalkrage på den färdiga koftan. Ärmarna stickas enligt diagrammet (och bör bli lika stora). Som avslutning virkar man en kant runt hela rektangeln och ärmavsluten. Enkelt eller hur.

I beskrivningen står att det är viktigt att använda det angivna garnet för att få rätt fall på koftan, det har ju inte jag gjort för jag har ett betydligt tunnare cashmere/silke garn som jag berättat om.. Jag också använt ett något annorlunda tuck-mönster än det angivna. Men så fort jag har fått till två lika stora ärmar (som förhoppningsvis passar i ärmhålet) och fått dom monterade skall jag rapportera om koftan är fantastisk eller inte. Innan dess kan ni ju testa själva.

Inga kommentarer: