söndag, september 27, 2009

Ibland är det bara för enkelt

Jag har länge grubblat på hur jag ska fixa en ”twisting yarn stack”. Jag har letat efter lagom stora kartonger som går att stapla på varandra. Men dom har varit för låga eller onödigt stora och jag har inte egentligen plats med en massa stora extra grejer. Men för någon vecka sedan insåg jag plötsligt att jag har ju en jättebra och enkel lösning. Något som alltid funnits hemma, är lätt att plocka fram vid behov och användbar även till andra saker. Min älskade pall, som jag fick av pappa när jag var tre år.

I just detta fall hade visserligen vilken lite låda som helst fungerat eftersom jag bara hade en kon och nystade av, nystan för nystan. Men det går att ställa en kon under pallen, dessutom har jag ytterligare en pall med hål i sitsen om jag skulle behöva stapla flera koner ovan på varandra.

Garnet från den ”nedre våningen” träs upp genom hålet i den övre konen, på så sätt tvinnas trådarna runt varandra och man får ett jämnare garn då man nystar ihop flera trådar. Speciellt om man blandar flera färger är detta mycket bra för man får en jämnare färgblandning.

Har ni andra fiffiga lösningar på Twisting yarn stacks, så är jag mycket nyfiken.

7 kommentarer:

April sa...

Så vansinnigt listigt!

Linda sa...

Jag köpte en TwistingYarnStack från BSK för en herrans massa år sen. Använde den bara några gånger men din metod fungerar ju precis som den.

Kom över en DarumaHomeTwister för ett tag sen, gillar den bättre för den tvinnar "hårdare". Fast nu har jag inga såna projekt på gång. Skulle vilja lära mej spinna eget garn istället :-)

Surtanten sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Surtanten sa...

Har nu surfat runt och kollat vad en Daruma Home Twister är för något, och den verkar onekligen mycket bättre än en "Twisting yarn stack". För det är alldeles sant, det blir inte så mycket snurr på garnet, speciellt om man har en stor kon. Men fortfarande mycket bättre än att bara ha parallella trådar som jag hade tidigare.
Nu sätter jag upp en "Daruma Home Twister" på önskelistan.

Annica sa...

För att tvinna ihop tre trådar använder jag två sildukställningar och ett par kartongbitar. Jag ställer den ena ställningen på golvet, sedan sätter jag fast en kartongskiva med hål i mitten, på piggarna där man ska hänga silduken. Sedan sätter jag den andra ställningen ovanpå detta (har gjort hål i kartongskivan för ställningens ben) sedan den andra kartongskivan på toppen. Det går lätt att ställa upp och plocka undan vid behov. Det är ju också utbyggbart.
Annica i Skåne

Surtanten sa...

Silduksställning, det var ju suveränt smart. Ihopfällbart också!

Annica i Skåne sa...

Nu finns det en bild på min TwistingYarnStack på min nystartade blogg:
http://maskinstickning.wordpress.com/