torsdag, september 24, 2009

Pryo/Prao som trädgårdsblogg


Hur har årets skörd egentligen utfalligt, undrar ni säkert med spänning. Jo, i det stora hela riktigt bra. För första gången har vi fått mer äpplen och plommon är vi hunnit äta upp, så det har blivit några burkar äppelmos och en sats plommonchutney och många kotletter med äppelsås. Svartvinbärs skörden var tillfredställande, så i vinter behöver inte barnen dricka aroniasaft. De röda vinbären har det blivit 4-5 burkar gelé, bra att ha vid matlagning men onödigt dyrt att köpa.

Jag gillar "självhushåll", men det skall vara rimligt. Om jag skall odla det själv skall det vara billigare, bättre eller godare än det som finns att köpa. Potatis och morötter kan andra odla bättre än vi. Äpplen och plommon odlas nog också bättre på annat håll, men arbetsinsatsen är liten, och för en norrbottning känns det ganska coolt att plocka äpplen och plommon från egna träd. Maken har även grävt ner två aprikosträd, och det känns verkligt exotiskt.

För grönsakerna har vi några små odlingsrutor, a la Karin Berglund. En ruta med rödbetor; i kylskåpet står nu 4 stora burkar inlagda rödbetor med mycket pepparrot på toppen (liten arbetsinsats och mycket godare än Felix).

I en annan ruta fick eterneller och sharlottenlök samsas. Löken tyckte att det var för lerigt så det blev ingen imponerade skörd. Men eternellerna trivs bra, jag plockar och plockar och det kommer hela tiden nya blommor. När dom torkat skall dom pryda toppen på vitrinskåpet i många år framåt.

I en annan ruta odlades kryddgrönt; koriander, persilja, dill och körvel, allt nerstoppat i stora plastpåsar i frysen. När det är fruset bankar man försiktigt på påsen och vips har man ”hackade” kryddor (billigt, bekvämt och fritt från bekämpningsmedel). Tyvärr tror jag inte att körveln klarade frysningen särskilt bra, all smak var borta. Synd, för färsk körvel i köttfärsbiffar var jättegott.

Slutligen min favoritgrönsak zucchini/squash: Jag förodlade några frön i en glassburk som sedan planterades i en välgödslad ruta med markväv (för att hålla borta ogräset). Maken hittade några gamla pumpafrön som han grävde ner i en annan glassburk, dessa planterades senare i en överbliven, övergiven och mycket lerig ruta. När vi kommer hem efter semestern har mina zucchiniplantor vuxit med märkligt långa rankor!!?? Ja, ni förstår säkert…..… I den magra leriga rutan står mina stackars tynande zucchiniplantor och slåss med kvickroten. Några lyckas blomma men det är också allt som dom klarar av. Men sonen är jätteglad, nu får han några präktiga halloweenpumpor, och han har sluppit äta att zucchini hela hösten.

Inga kommentarer: