fredag, september 11, 2009

Sjalkoftan är klar

Nu är den klar, sjalkoftan, Men jag är ännu inte helt säker på om den blev absolut fantastisk. Först tycket jag inte den satt så bra, det hasade och drog vid axlarna och kändes obekväm. Då jag slöt mig till att en traditionell modell med axelsömmar och sidsömmar är varit bättre. Men så kavlade jag upp ärmarna och vips så kändes den mycket bekvämare, så det finns möjligheter att den är nästan fantastisk. Garnet är i varjefall jättehärligt, mjukt och skönt, 70% cashmere och 30 % silke. Det var jättekul att sticka i, jag blev fullkomligt förälskad i det under stickningen. Modellen var också lättstickad, jag menar en stor rektangel kräver ju inga tidsödande ökningar eller minskningar var och vartannat varv, nej bara tuta och köra.

Dottern tycker att koftan var jättemysig och utmärkt som ”morgonrock” över pyjamasen. Jag kan tycka att det är lite lyxigt med en cashmere-morgonrock, men å andra sidan om den bara skall användas vid högtidliga tillfällen så blir den aldrig använd.


Man skulle egentligen virka runt kanterna, men när jag räknat ut att kanterna var 5,1 m, beslöt jag mig att använda linkern istället och göra en kedjesöm närmast kanten för att stadga upp den. Det blir ju inte alls lika snyggt som en virkad kant, men det syns inte i det kolsvarta öglegarnet. En bra sak med denna typ av kofta är att man slipper göra tråkiga knapphål. Istället skall jag försöka hitta en tjusig sjalnål, eller koftnål att hålla ihop skapelsen med.


Hur var det då med de tre ärmarna, jo den tredje blev lika som den mindre av de två första ärmarna (vilket stämde med diagrammet). Så även om jag inte vill tro det så måste jag ha stickat den första ärmen på någon jättekonstig maskspänning. Jag kan ju försöka det med att någon unge varit och fingrat på maskinen igen, men jag tror inte det, denna gång är det nog självförvållat. Garnet räckte till tre ärmar och det var inte heller så svårt att repa upp som jag trodde, och nu har jag ca 100 g kvar av detta jättemysiga garn, undrar vad jag skall göra av det?

Inga kommentarer: