måndag, september 21, 2009

Slip-mönster #353


Det är alltså sonens tur att få en ny ylletröja. Inte för att behovet är så stort utan snarare av rättviseskäl. Första planen var att göra ett tjusigt Aran-tuckmönster (jag är inne i en tuck-period just nu) men extra effekter av maskor på resårbädden. Jag har försökt detta förut utan att lyckas, och det gjorde jag inte nu heller, det bara trasslade (men någon gång skall jag lyckas). Nu har jag ju lärt mig av Nina att det är borstarna i avstrykarplattan som gör att huvudbäddsavstrykaren är så mycket robustare än ”resår-avstrykaren”.

För att variera mig från tuckmönstrena beslöt jag mig att istället göra ett slip-mönster, för det har jag aldrig tidigate testat. Sonen fick därför klippa ytterligare ett hålkort, men det tyckte han bara var kul. Han blir ju på så sätt delaktig i tröjans tillblivelse. Tuck och slip hålkort är ju lite tröttsamma att klippa eftersom det är så fasligt mycket hål i dom, så det är bra om någon annan gör det.

Hålkortsmönstret kommer från Stitch World Pattern book. Den kan man hitta på följande länk ftp://ftp.brother.ca/ENGLISH/KNITTINGMACHINE/ . Där kan man hitta pdf-filer på många Brothermanualer, men alltså även "den gula mönsterboken". Filen heter”KH930-UG-patterns.pdf” . Den tar väldigt lång tid att ladda ner, om du vill göra det så klicka på filen och gå och drick kaffe under tiden. Jag har använt mönster #353, men modifierat den lite för att passa 24m hålkort lite bättre. Mönstrena är avsedda för elektroniska maskiner, och passar inte alltid 24 m hålkort, men i vissa fall går det ju att fixa.

2 kommentarer:

Nina sa...

Vilken spännande sida med Aran-Tuck du hittat! Tack för den. Jag blir sugen på att prova nästa tröja jag ska sticka.

Surtanten sa...

Ja, visst blir det snyggt, mycket snyggare än bara vanlig tuck. Någon gång skall jag lyckas med detta. När jag har testat har jag haft tunnt garn och kört med 4 trådar, det går kanske bättre om man har ett lagom tjockt garn. Eller så är det detta med "end needle selection" som strular. Jag skruvar än hit och än dit på skruven, men den lilla mojängen sitter inte fast varken i övre eller nedre läget. Sist jag testade drog jag sönder plockverktyget då jag försökte skruva hårdare. Antingen är det något fel på skruven eller så gör jag något tokigt. Jag får göra en nogrann utredning någon gång.
Rapportera hur det går för dig.