fredag, september 18, 2009

Vad är egentligen detta?


Jag hoppas att någon kan förklara för mig vilken funktion denna lilla mojäng egentligen har. Det står ingenting om den i min manual, men på en bild ser man att den är trädd runt garnmasten. Men vilken funktion har den egentligen? Jag har ibland haft den runt garnmasten och ibland inte, men aldrig förstått dess funktion. Det enda är att om den får spreta fritt, trasslar den ibland in sig i garnet. Men det måste ju finnas någon anledning till att tillverkaren satt dit den?

5 kommentarer:

Linda sa...

Jag brukar använda den till den tredje färgen, med hjälp av handen som spännare. Ingen aning vad den egentligen är till för...fast jag har för mej att jag läst det nånstans.

Surtanten sa...

Finns den på alla maskiner?

Linda sa...

Nej, det tror jag inte. Jag har flera master utan denna grej.

anellu sa...

I min instruktionsbok till KH 260 kallas den för Sub Take-up spring och används när man stickar fair isle, fair isle motiv och vid plating. Det är då mönsterfärgsgarnet som träs igenom denna fjäder innan det träs igenom den vanlöiga garnspänningsfjädern.
MVH Annica i Skåne

Surtanten sa...

Tack Annika. Kul att äntligen få ett namn på mojängen och en förklaring på dess existens. Jag skall testa detta nästa gång jag stickar med två färger och se om det blir någon skillnad då man använder den.