onsdag, oktober 07, 2009

Cut and sew del 2


Linda tyckte att jag skulle starta en cut and sew trend. Tja, jag är ju inte den som brukar skapa trender, men jag kan ju göra ett tappert försök att inspirera någon. För cut and sew har helt klart sina poänger, speciellt om man som jag är både otålig och lite "vindögd". Av någon märklig anledning har jag ibland svårt att få båda sidorna lika när jag skall delsticka sidorna var för sig. Ofta blir det mönsterfel, men jag har ibland även problem med att få dom lika långa, då undrar jag ofta om det är jag eller stickledaren som fått hicka. Så istället för att bråka med sådana saker är det mycket lättare att hoppa över alla avmaskningar för halsringningningarna och sticka rakt upp till axlarna och avmaska.


Det finns invändningar att det inte är riktigt ”fint” att göra cut and sew, och här hittar ni en intressant betraktelse över detta. Men å ena sidan är vi ju redan ”förtappade” som maskinstickar, och för det andra så har ju cut and sew gamla anrika anor i traditionellt stickande, bland annat från rundstickade lusekoftor i Norge. Cut and sew är alltså inte alls något nytt påfund som lata maskinstickare ägnat sig åt. Men jag skall villigt erkänna att det kändes väldigt främmande och läskigt att sätta saxen i stickningen första gången, jag var livrädd att skulle förstöra alltihop.

Cut and sew är väldigt enkelt, och kräver alltså bara lite mod första gången. Det finns flera beskrivningar nätet om hur man gör, SuzyRanner har tex. gjort en instruktionsvideo. Jag har dock två invändningar på hennes video, jag föredrar naturligtvis att använda rullkrita för att markera sylinjen. Om man tråcklar en markeringstråd måste man sy vid sidan om tråden för den vill man ju inte sy fast. Jag tycker det är enklare att rita upp sylinjen för då har jag något exakt att sikta på när jag syr en liten smal zig-zack linje på symaskinen (vilket kan vara lite svårt i den elastiska stickningen men lätta på pressarfotstycket så går det lättare). Sedan klipper jag innanför sömmen (som jag brukar sy i en avvikande färg). Det andra är att halsringningen blir snyggare och rundare om mallen är någorlunda vinkelrät mot axeln den sista halvcentimetern. Sedan är det en smaksak vilken form och storlek man vill ha på halsringningen, parabol, halvcirkel eller som modellen ovan.

På bilden ovanför ser ni två mallar som jag kopierat från MKM, förstora bilden så ser ni måtten (om ni kan läsa kråkfötterna) och rutmönstret på pappret (5 mm rutor). Och här kan ni hitta en sida till med både mallar och beskrivning på hur man gör och (1 inch=2.54 cm). Jag vill dock betona att jag inte läst mina länktips särskilt noga, kan därför inte stå till svars om dom skrivit något tokligt ;0)

Om någon behöver rullkrita, få fråga Linda om hon inte kan gräva i sina lådor.

Nu är det upp till er om detta blir någon trend.

1 kommentar:

Linda sa...

Oj vad bra information!!! Jag måste testa det, för jag har en förkärlek för projekt som går lite snabbare att göra :-)

Tusen tack!
(och ja, jag har hittat rullkrita i mina gömmor, med refill)