fredag, oktober 02, 2009

En tröja till sonen

Nu är sonens tröja klar, återigen har jag gjort för smala ärmar. Jag få nog se mig om efter ett 80-tals mönster så att modellen blir något bylsigare. Apropå 80-tal, här om dagen när jag var på en syaffär hade dom tagit hem axelvaddar, folk har börjat fråga efter det. Så nu är det bara att leta fram mönster på bylsiga tröjor och stickade axelvaddar, dessutom tror jag att rosa är på väg in igen.

Förutom de smala ärmarna är tröjan som synes lite stor. Visserligen är den inte tvättad ännu och den är beräknad att krympa nästan 10% i tvättmaskinen. Men nu kommer det riktigt spännande, denna beräkning baseras på den gamla tvättmaskinen. Under denna tröjas färdigställande har den gamla maskinen tackat för sig och en ny maskin men större trumma och nya fantastiska skonprogram har införskaffats. Frågan är nu; Hur behandlar den nya maskinen ylletvätten, krymper det mer eller mindre än i den gamla maskinen? Jag hoppas innerligt på att den har ett bra ylleprogram eftersom jag tvättat i stort sett alla ylleplagg i maskin.

Så om tröjan krymper mindre än de beräknade 10% då får sonen lägga på ett extra kol i växandet. Han är 13 cm kortare än sin syster, men han är bara 25 minuter yngre.

3 kommentarer:

Nina sa...

Om din maskin har ett ylletvättsprogram med beteckningen handtvätt så kan du glädja dig. Det har jag och där tvättas alltmöjligt som jag annars stod och höll på med förhand. Toppenbra och verkligen skonsamnt. Fungerar förträffligt med både ull och ömtåligt siden. Fast det krymper inte med dethär programmet....iallafall inte i min maskin.

Surtanten sa...

Detta låter lovande, maskinen har två ylleprogram ena är 30 grader och det andra är har handtvättssymbol och är med kallt vatten. Det kanske innebär att jag kan välja om jag vill "krympa" yllet eller ej. Just på denna tröja behöver inte ärmarna krympas men däremot bålen. Det hela kanske slutar med att jag stickar nya ärmar. Det gör jag just nu på
dotterns våffelstickade kofta från i våras som fick supersmala ärmar.

Linda sa...

Jag har också haft problem med att ärmar blir för smala. Men jag har trott att det berott på mitt Knitwareprogram. De kanadensiska kvinnorna kanske har smalare armar än vi?

Hur som helst så har jag alltid lagt till ett par maskor på mitten på ärmen, utan att räkna med dem i beskrivningen. Då blir det bra!