onsdag, oktober 21, 2009

Ett nytt UFO

Efter att ha surfat runt på olika stickbloggar som visat de mest fantastiska spetsstickade sjalar blev jag så sugen på att göra en sådan. När jag sedan hittade det jättemysiga garnet GrignascoMeriosilk, så slog jag till. Även om jag tycker att spetsstickning på maskinen är ganska tidskrävande eftersom man får dra spetssläden så många gånger utan att några varv stickas. Och ju tjusigare spetsmönster desto mer jobb är det. Jag provade lite olika tjusiga spetsmönster men tappade maskor hela tiden, tills slut valde jag ett ganska enkelt spetsmönster som bara har 4 släddrag med spetssläden. Denna gång valde jag också sticka sjalen på längden, så den kunde alltså bara bli 200 maskor på långsidan. Men sjalen var tänkt till dottern, så den skulle inte vara så stor heller. Sagt och gjort, jag startade, för att piffa till det hela ytterligare stickade jag in pärlor lite här och där i mönstret. Det hela gick ganska bra förutom lite tappade maskor här och där, och sjalen blev riktigt skir och fin. Men så särskilt stor blev den inte, nej när den till slut var klar och kommit av maskinen så var det bara en lite sjalett. Istället för att repa upp alltihop började jag stickade en decimeter bred bård, men den måste vara ca 150 cm lång = minst 600 varv= minst 1800 släddrag.

Nu har jag stickat 362 varv, men nu är jag less. Och för första gången har jag plockat av en stickning på vändkamen. En ett nytt UFO! Kommer jag någonsin att färdigställa den? Eller skall jag repa upp den, efter allt jobb???

Efterklok; jag borde ha stickat sjalen på tvären, och i dubbelt garn!

Slutsatsen är i alla fall att tunna, skira, vackra spetsstickade sjalar tror jag görs bäst med hjälp av handstickning. Tänk en vacker estnisk spetsjal................

2 kommentarer:

Nina sa...

Jag måste också prova spets på Brother! På Silver Reed fixar jag enkel spets men inte den mer komplicerade där man ska ta ur garnet och dra släden för förflyttningar. Glömde hela tiden bort att sätta tillbaka garnet/ställa tillbaka inställningsspaken. Suck. Ska bli kul att prova på Brothermaskinen!

Surtanten sa...

Vilket bök, att ställa om släden var och varannat varv, det är ju som gjort för misstag. Då är det faktiskt enklare med en extra spetssläde.
Men jag har hört att det finns maskiner som stickar och flyttar maskor samtidigt, funkar det bara på enkla mönster?