torsdag, oktober 15, 2009

Garnfärgning med Kool-Aid. Fun factor=high


Som ni säkert vet går det utmärkt att färga garn med det amerikanska saftpulvret Kool-Aid. Detta tyckte jag verkade så kul att jag var bara tvunget att testa detta. Men samtidigt kan jag inte låta bli att tycka att det är väldigt makabert. Detta saftpulver är ju meningen att man skall ”hälla” i sina barn! Och det färgar alltså animaliska fibrer på ett utmärkt sätt. Det påstås rent av att färgningen är tvättäkta, men det har jag inte testat ännu. Den enda trösten är att infärgningen av garn sker vid 100 ºC och barnen kanske inte infärgas lika effektivt vid 37 ºC.

Jag och barnen hade en liten färgverkstad där vi experimenterade lite på ljusgrått 1-trådigt ullgarn. Resultaten är kanske inte fantastiska, men det var kul. Det är svårt att veta hur man skall lägga färgsjoken för att få en snygg effekt i stickningen, speciellt när man inte ens vet vad man skall sticka av garnet.

Tillvägagångssättet är enkelt, blöt garnet ordentligt, lägg det i en glasform, blanda saftpulvret i ett glas vatten, häll det på garnet, se till att garnet dränks ordentligt. (jag ”mosade” med en gaffel). Micra på full effekt i 2 minuter, rör och mosa lite mer på garnet så att det kommer i kontakt med kvarvarande färg, micra 2 minuter till (gör om proceduren tills vattnet är klart, jag fick köra mellan 2-4 ggr). Låt svalna, skölj garnet och beundra resultatet. En mer utförlig beskrivning hittar ni här.

Om jag förstått allt rätt så innehåller Kool-Aid i grunden tre färger, blå, röd och gul. De olika smakerna är bara olika kombinationer och intensiteter av dessa tre grundfärger. Antagligen en självklarhet för alla som kan grundläggande färglära, men det hade inte jag fattat utan jag köpte massa olika smaker. De olika smakerna jag har ger mörk rött, rött, lila, blå/turkos, rosa/ljusröd och orange. Någon gul eller grön färg lyckades jag inte köpa.


Om någon vill testa lite Kool-Aid infärgning så har jag några påsar över, dessa kostar 8 kr/styck (+ porto (de väger ca 8 g/påse)). Rekommendationen är 1 påse/ounce garn eller 3-4 påsar/hg garn. Men jag måste påpeka att antalet påsar beror mycket på hur mättad färg man vill ha och hur mycket färg det finns i påsen, (de rosa innehåller ju betydligt mindre färg än de röda påsarna).

Detta är naturligtvis inte särskilt kostnadseffektiv infärgning, men det är kul och luktar ganska gott, i varje fall i början sedan ledsnar man på den artificiella lukten. Jag har en rulle silkegarn i en trist gulaktig naturfärg, jag kanske skall våga mig på att färga det också

Till slut kan jag inte låta bli att undrar om man kan färga garn med barnens lördagsgodis också???

4 kommentarer:

Linda sa...

Låter skoj! Var köper man dess påsar? Ja, om man inte hinner köpa dem du har kvar...:-)

Surtanten sa...

Kool-Aid finns att köpa på E-bay, Tradera och på KarMa-garn och säker på fler ställen. Den som vill köpa av mig kan maila mig på haxansurtant@yahoo.se.
Ange om vilken färg eller smak som önskas.

Lillan sa...

Tack för Garn och choklad-paketet! Ska blogga om det så fort jag hinner :) Jag älskar både garnet och färgen på det!!

Anonym sa...

Billigaste och snabbaste sättet att köpa kool-aid i Sverige är från
www.americanfoodware.com