lördag, oktober 24, 2009

Höstdepp.


Just nu känns det som om ingenting går min väg. Grått och tråkigt väder, ständigt småförkyld, mina stickningar blir inte som jag tänkt mig. Den blåa UFO sjalen har jag lagt i en påse, långt ner i stickkorgen. Spetstucken blev i och för sig bra mjuk, ullig och gullig precis som jag tänkt, men den drog ihop sig mer än jag väntat och jag är inte säker om denna typ av stickning verkligen passar till den cape som jag hade tänkt göra. Men det är svårt att avgöra innan den är klar, och till det behövs ribbstickade muddar och en hel del maskupplockande. Men jag har ingen lust, eftersom det kanske slutar med att allt skall repas upp igen.


Men jag brukar bli glad av tröjor i vackra färger (om jag inte gör dom för komplicerade). Julen närmar fortare än man tror, och ett kusinbarn borde få en stickad tröja för det fick hennes syskon förra julen. Linda har tidigare sagt att Fair Isle är mode i höst, så det är väl ett bra val till en modemedveten tonåring. Frågan är bara skall jag försöka mig på ett mönstrat runt ok, eller skall jag göra en säkrare variant i rak modell med bårder?

Jag har skaffat mig häftet ”The Borders and Yokes Collection” av Iris Bishop, där beskriver hon hur man stickar tröjor med runda ok på maskin. Egentligen är jag inte så förtjust i runda ok, men det skulle vara kul att kunna det. Häftet innehåller mönster till fyra tröjor med runda ok, och ungefär 30 mönster till raka bårder. Alla 24 m hålkort!

Kanske skall jag istället försöka mig på en raglan tröja med mönsterbårder. Raglan har jag inte heller stickat någon gång, det är också värt ett försök.

Jag vet i alla fall en sak, jag skall inte ta måtten och modellen från Drops, jag har insett att det är då jag alltid får så smala ärmar. Och jag skall genast sluta rekommendera andra att använda Drops modellerna till stickledaren. Jag har därför tagit bort Drops mönsterbank från listan med bra länkar.


Först skall jag bestämma färger och garn, lite plockande med garn i glada färger gör säkert underverk med humöret.

6 kommentarer:

Linda sa...

Jag har också det där häftet. Mycket fina mönsterbårder, jag har gjort en del av dem på mina mössor. Men att det var beskrivningar till oktröjor har jag glömt. Måste plocka fram det igen!

Sätt dig och titta och känn på dina garner och fantisera en stund så kanske det känns bättre?

Sussie sa...

Hej.
Det där häftet skulle jag oxå vilja ha!
Var du köpt det?
MVH sussie "maskinisten"

Surtanten sa...

Jag beställde det via Amazon Marketplace. http://www.amazon.co.uk/

Men exakt vilken bokhandel det var minns jag ej.

Sussie sa...

Häftet är lokaliserat och beställt.
Tack för hjälpen.
Nu så längtar och väntar jag :o)
MVH Sussie

Anonym sa...

Hej
Jag vill också få tag idet häftet. Hur gör jag?
Är det någon som kan hjälpa mig

Mvh Lena

Lena(lena.alp@telia.com) sa...

Hej
Jag vill också få tag idet häftet. Hur gör jag?
Är det någon som kan hjälpa mig

Mvh Lena